Ökande elpriser och debatten är i full gång om att det skulle vara dyrare att köra elbil än bensin- och dieselbilar. Men så är det inte, det menar Sofia Linder som är chefsekonom på Mobility Sweden.
– Ser man på helåret och drivmedelskostnaden att köra en bil så är det fortsatt en stor fördel för elbilen, säger Sofia Linder till SvD Närlingsliv.
Variationen på elpriset är stor mellan de fyra olika elprisområdena i Sverige. Dyrast är elen i söder. Så det är främst där som prisskillnaden mellan att köra elbil och bensin- eller dieselbilar vid vissa tillfällen skulle kunna jämnas ut.
En bensinbil drar i snitt 0,73 liter/mil. Det innebar att bränslekostnaden i augusti var 14,40kr/mil. Om man jämför med en elbil som i snitt drar 2 kWh/mil skulle man då behöva ha ett elpris på 7,20kr/kWh för att ha lika hög kostnad som bensinbilen.
Inte heller elbrist
Ett annat orosmoment som fått spridning inför vintern är om elen verkligen skulle räcka till alla elbilar. En uträkning visar att det inte är något som helst bekymmer med att förse Sveriges elbilar med el i vintern. Det görs inte heller på bekostnad av annan elkonsumtion.
Idag konsumerar alla elbilar i Sverige ungefär 0,3 procent av Sveriges totala elproduktion. Så elbilarna har alltså en mycket liten effekt på den totala elmarknaden. Elen finns där – Sverige producerar i genomsnitt runt 15 procent mer el per år än vad vi konsumerar.
Om alla fem miljoner bilar i Sverige skulle bli elbilar över en natt så skulle det bara innebära omkring 7,6 procent av våra elproduktion.
Kommentera