Bildspaning: Nu är det Tesla Cybertrucks tur att få en annorlunda ratt

Bild från Teslas vintertest av Cybertruck. Foto: Tesla.

Tesla Cybertruck närmar sig produktionsstart och under hösten väntas Tesla leverera de första exemplaren av den uppseendeväckande pickupen. På många håll och kanter är Cybertruck lik det första konceptet som Tesla visade upp i november 2019.

Samtidigt har Tesla under utvecklingstiden till produktionsbil förfinat mindre detaljer och anpassat den för verkligheten. När nu produktionsstarten närmar sig börjar också fler detaljer och lösningar bli kända genom de prototyper som Tesla visat upp.

I en senare prototyp framkommer det att Tesla återigen försöker förnya ratten i bilar. Med introduktionen av senaste Model S lanserade Tesla den flygreglage-inspirerade ”yoke”-ratten. Något som senare blev ett tillval när Tesla återgick till en rund ratt som standard.

Nu har Tesla istället siktet på ett mellanting i rattväg. Nya bilder visar att Cybertruck istället kan få en mer rektangulär ratt. Kvar är knappar på ratten istället för traditionella spakar bakom den.

Foto: Twitter

Den nya ratten är en detalj som inte fanns med på de tidigare koncepten. I samband med den första presentationen av Cybertruck visades den upp med en ”yoke”-ratt.

Andra detaljer som tillkommit på Cybertruck är mer framträdande stötfångare, en gigantisk vindrutetorkare, traditionella sidospeglar samt avsaknaden av dörrhandtag. Det var någon som inte fanns på det tidigare konceptet.

Just det stora torkarbladet är förövrigt något som gett upphov till en stor rad ”memes” på nätet:

– Vi jobbar hårt för att få Cybertruck i produktion! Detta var en svår produkt att designa och en ännu svårare att bygga. Men den kommer bli jättebra, skrev Elon Musk på Twitter i veckan.

Prestanda oklart

Sedan presentationen har Tesla också plockat bort specifikationerna och prisuppgifterna för Cybertruck på sin hemsida. Men i samband med premiären presenterade Tesla tre varianter.

En bakhjulsdriven modell med en räckvidd på 402 km (EPA), som skulle klara 0-96 km/h på 6,5 sekunder och ett grundpris på 39 980 dollar.

Utöver det presenterade Tesla en tvåmotors-AWD-variant med en räckvidd på 482 km (EPA) som klarade 0-96 km/h på 4,5 sekunder.

Den mest kraftfulla varianten fick tre motorer, fyrhjulsdrift med en räckvidd på 805 km (EPA) och skulle klara sprinten 0-96 km/h på 2,9 sekunder. Den presenterades med ett startpris på 69 980 dollar.

Hur Tesla har justerat prestandan och priserna lär vi få reda på till hösten. Även om Tesla också tidigt öppnade upp för reservationer i Sverige så är det inte sannolikt att Cybertruck i sitt nuvarande utförande kommer till Sverige. Den lirar inte riktigt med den europeiska lagstiftningen, enligt Elon Musk.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.