Bilder: Skoda Enyaq iV kommer som coupé – lanseras 2022

Pressbild: Skoda

När Skoda presenterade ett första tidiga koncept på elbilen Skoda Enyaq iV var det i form av en coupé-SUV. Det var ett tilltalande och tufft koncept. Vid lanseringen fick vi sedan nöja oss med en fullstor SUV-modell. Fram tills nu.

Idag visar Skoda upp en maskerad Enyaq Coupé iV. Det är så klart inte helt oväntat. Både koncernsyskonen Volkswagen och Audi har gjort det på sina motsvarande modeller i form av ID.5 och Q4 e-tron Sportback.

Skoda Enyaq Coupé iV kommer att erbjudas med två storlekar på batteri, med tre motoralternativ och med val av antingen bak- eller fyrhjulsdrift. Vid val av det stora batteriet är räckvidden upp till 525 kilometer.

608080 X
Batteri62 kWh82 kWh82 kWh
Effekt132 kW150 kW195 kW
0-100km/h8,8 s8,7 s7,0 s
Toppfart160 km/h160 km/h160 km/h
DrivningRWDAWDAWD
Laddning (DC)120 kW125 kW125 kW
Laddning (AC)11 kW11 kW11 kW

Den sluttande coupéformen sänker luftmotståndet och ökar räckvidden något jämfört med fullstora Enyaq iV. Påverkan på bilens lastningsförmåga är endast minimal. Enyaq Coupé iV lastar 570 liter, medan motsvarande Enyaq iV lastar 585 liter.

Pressbild: Skoda

– Vi har haft en bra start på de internationella marknaderna med vårt helt elektriska flaggskepp Skoda Enyaq iV. Bilen har mottagits väl av våra kunder och ungefär 70 000 beställningar har lagts. I början av 2022 kommer vi att höja nivån med Enyaq Coupé iV. Den här varianten är ännu mer känslosam och presenterar en verklig designhöjdpunkt som avrundar den övre delen av vårt modellutbud, säger Skodas VD Thomas Schäfer.

Lanseringen av Skoda Enyaq Coupé kommer att ske i början av 2022. Skoda har ännu inte tillkännagivit de svenska priserna.

Vi vet däremot att Enyaq iV med lilla batteriet startar på omkring 485 000 kronor, och den med det större batteriet startar på 595 000 kronor. Priserna för coupé-modellen bör sannolikt hamna i närheten.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.