Lanseringen av Volkswagen ID.2 närmar sig. Det berättar Volkswagens batterichef Günther Mendl i en intervju med tyska tidningen Tages Spiegel. Han släpper också en del detaljer om batteristrategin i den kommande småbilen som ska kosta från 25 000 euro.
– Lanseringen av den ofta efterfrågade billiga VW ID.2 närmar sig. Bilen kommer att säljas från 2025. Till en början med ett NMC-batteri och kort därefter med ett billigare billigare LFP-batteri, avslöjade Mendl.
LFP-batteriet blir allt vanligare i elbilar på instegsnivå. Tekniken är billigare eftersom den inte använder sig av varken kobolt eller nickel. Nackdelen är att energitätheten är lägre så batteriet blir tyngre i förhållande till energiinnehåll.

Volkswagen har visat upp det som ska bli ID.2 i konceptform. Löftet är en bil som är rymlig som en Golf men liten som en Polo. Det är den kompaktare elektriska drivlinan som gör det möjligt. Måtten är 4050 mm i längd, 1812 mm i bredd och 1530 mm på höjden. Bagaget lastar hela 490 liter.

Bilen blir framhjulsdriven och får en motor på 166 kW (226 hk) med en målsättning om en räckvidd på 450 kilometer. Att snabbladda batteriet från 10 till 80 procent vill Volkswagen pressa ner till 20 minuter.
Kommentera