Circle K provar nu nya grepp för att snabbare påskynda utbyggnaden av snabbladdare vid sina stationer. Det tar nämligen tid att få nätanslutning på vissa håll runtom i landet. Idag tar det längre tid att få en nätanslutning än vad det gjorde för två år sedan, påpekar Circle K. Något som Circle K menar inte rimmar med regeringens påstådda fokus på elektrifiering
I anslutning till den nya laddstationen i Flädie har man löst utmaningen med bristande kapacitet genom ett större energilager och egna solceller. Med ett batterilager på 1600 kWh med 800 kW effekt tillsammans solcellerna kommer man att kunna säkra en total effekt på 1,4 MW på stationen.
– Det är alltid roligt att testa ny teknik och applicera det i stor skala och omfatta driften av en hel station. Vi visar att det går att hitta lösningar om man bara vill, och vi kommer att fortsätta springa fort för att säkra den nödvändiga omställningen trots att förutsättningarna saknas från politiken just nu, säger Lennart Olsson, ansvarig för laddning tung trafik på Circle K.
Ett system reglerar och balanserar strömförsörjningen. I första hand prioriteras stationen för att sedan förse laddarna. Systemet är dimensionerat för att hantera energitoppen som uppstår och Circle K räknar med att få ett effektöverskott genom lagret.
– Tack vare vårt överskott kommer vi att kunna bidra med att stötta elsystemet. Vi kan leverera effekt ut i elnätet via vårt batteri under korta perioder vilket bidrar till att stabilisera elnätet, avslutar Olsson.
Sedan tidigare fanns det fyra snabbladdare för personbilar på stationen. Dessa har nu utökats med ytterligare fyra stycken. Dessutom får stationen fyra snabbladdare för eldrivna lastbilar.
Kommentera