Den kinesiska batterigiganten CATL har nu noterats på Hongkong-börsen. Och introduktionen mottogs väl av investerare vilket fick aktien att stiga med 17 procent. Nu siktar batteriföretaget på en global expansion.
Det första stoppet blir Europa som finansieras av börsintroduktionen. Företaget ska nu bygga sin första europeiska batterifabrik i Ungern.
– Det är inte bara en notering, det är en markering. Världens största aktör inom batterier för elbilar sätter ned flaggan i Hongkong, något som signalerar att Asien inte bara deltar i elbilsrallyt utan leder det, säger Stephen Innes, partner vid kapitalförvaltningsfirman SPI Asset Management i Bangkok till Dagens Industri.
CATL har idag en marknadsandel på 38 procent med BYD som den största konkurrenten med 17 procent av marknaden. Idag levererar CATL batterier till både Tesla, Volkswagen, Ford och Mercedes-Benz.
Nyligen presenterade CATL en rad nya batterigenombrott. Det inkluderar allt ifrån batterier som laddas fulla på fem minuter till den nya natriumjonbatteri-tekniken som till skillnad från konkurrenterna presterar väl även vid extrem kyla.
– CATL är verkligen en gigant och står bakom väldigt mycket av tillväxten på hela elbilsmarknaden. De har varit en viktig del för både den kinesiska och europeiska elbilsindustirn, säger Hans Eric Melin, chef för batterikonsultföretaget Circular Energy Storage i London till Ekonomikanalen.
– Jag tror inte att CATL hade funnits utan BMW som var en av deras första kunder. I början av 2010-talet så fanns det tre huvudmarknader för elbilar: USA, Europa och Kina som alla växte i ungefär samma takt. Men från 2015 så drog Kina ifrån väldigt mycket, summerar Hans Eric Melin.
Kommentera