Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

Dubbad av vissa till Sveriges batteridrottning har svenska Christina Lampe-Önnerud under lång tid arbetat med batterier.

Under de senaste fyra åren har hennes företag Cadenza Innovation arbetat med ett nytt hemligt projekt med ny batteriteknik främst för eldrivna fordon, bussar och andra transporter.

Batterier i dagens elbilar är ofta seriekopplade batterier placerade i ett tråg, med någon sorts säkerhetsutrustning och kylning runtom. Men det finns begränsningar i hur de kan kopplas, och hur många på en viss yta. Det finns ett intresse att få ut mer energi per volym.

Christinas företag har funnit ett nytt sätt att paketera energin. De har lyckats placera battericylindrarna tätare, i en keramisk insats med både isolerande och brändsläckande material. Insatsen är sedan placerade i en aluminiumburk för optimal kylning. Det tar bort massor av onödiga komponenter och ger mer energi per volym samtidigt som batterier blir säkrare.

Det är fortfarande lite tid kvar, men batterier räknas finnas på marknaden om ungefär två år, helt i tid, med många av de satsningar som görs på elbilar inom bilindustrin just nu.

Med en räckvidd upp mot 50 mil är Tesla idag ensamma (Se Allt om ElBils räckviddstabell) i sin klass bland långmilarna, Christina menar på att deras teknik skulle öka den sträckan med 70%.