Batteriet är det mest hållbara i elbilar – visar test på 3000 batterier

Nils Sødal, senior kommunikationsrådgivare på NAF.

Elbilar står idag för över 90 procent av Norges elbilsförsäljningen. På bara ett årtionde har landet blivit ett mycket erfaret elbilsland vilket gör det intressant att följa. Något som vuxit snabbt de senaste åren är också begagnatmarknaden.

Med det kommer funderingar på hur länge elbilar håller, och framför allt högvoltsbatteriet. Det finns en oro när gäller batterihälsan och en rädsla för att en äldre elbil ska ha tappat mycket räckvidd eller behöver ett dyrt batteribyte.

Nu kan norska bilägarorganisationen NAF leverera ett lugnande besked till oroliga köpare:

– Vi har testat fler än 3000 elbilbatterier och det finns ingen anledning till att vara orolig för att batteriet inte håller, säger Nils Sødal, senior kommunikationsrådgivare på NAF. Av de 3000 batterierna som man testat vid NAF:s testcenter de senaste åren har man endast hittat fel på sex stycken.

Sødal menar snarare att batteriet är den mest hållbara delen i elbilarna. Det är andra komponenter som kommer att gå sönder först.

– Bilen kommer sannolikt att skrotas av helt andra skäl än ett trasigt batteri, säger Sødal.

Idag har de flesta elbilarna ett litiumbaserat batteri. Det är normalt att kapaciteten i dessa minskar med tiden, men de flesta testerna visar att förlusten är mycket liten. Enligt enhällig forskning från Geotab minskar kapaciteten i snitt med 1,8 procent per år och att ett batteri kommer hålla i över 20 år.

Både NAF och Geotab rekommenderar att man inte laddar batteriet till mer än 80 procent till vardags och undviker frekvent snabbladdning. Det är det mest skonsamma för batteriet.

– Vi rekommenderar även underhållsladdning, vilket innebär att du kopplar in bilens sladd när du kommer hem. Batteriet gillar regelbunden laddning, helst lite i taget, avslutar Sødal.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.