Tekniska universitetet i München har publicerat en omfattande studie på hur tålig, effektiv och hållbar elbilen Volkswagen ID.3 är. Det handlar om att mäta allt från effektiviteten på drivlinan, beräkna energiförluster i enskilda komponenter men också livslängden på batteriet.
I testet har forskarna använt sig av en Volkswagen ID.3 Pro Performance med ett batteri på 58 kWh. Resultatet kring åldrandet visar att batteriet kommer överträffa tillverkarnas garantier men också vad andra tidigare forskningsrapporter sagt.
– Totalt sett överträffar de verkliga cyklerna tillverkarens garantier för körsträcka och drifttid och antaganden i tidigare publiceringar. Om dessa uppdaterade siffror används i jämförelser av elektriska drivlinor, till exempel i debatten om bränslecell kontra batterielektrisk, så är batterielektriska fordon mer överlägsna än vad som tidigare antagits, skriver forskarna i rapporten.
Resultatet visar att åldrande av batteriet i Volkswagen ID.3 är störst under de första två till tre åren och de första 5 000 milen. Under den tiden tappar batteriet omkring fem procent kapacitet. Efter det planar åldrandet ut.

Efter åtta år och 16 000 mil är garanterar Volkswagen att batteriet kommer ha kvar minst 70 procent av sin kapacitet. Forskningsrapporten visar däremot att strax över 90 procent av kapaciteten kommer att finnas kvar.
Tesla Model 3 på tur
Planen framåt är också att göra fler tester på fler elbilar. Bland annat nämner forskarna Tesla Model 3 med LFP-batteriet i rapporten. Planen är dessutom att testa batteriets åldrande i fler scenarion i den uppföljande studien.
Eftersom att batterierna i elbilar håller betydligt bättre än beräknat i många andra studier uppmanar forskarna också att man tar med det i beräknande när man till exempel gör TCO-kalkyler för att räkna på den totala ägandekostnaden hos elbilar.