Följ Allt om Elbil

Hej, vad letar du efter?

Eldrift

Batterierna i elbilar håller länge, men du kan påverka livslängden

Amerikanska teknikföretaget Geotab har utvecklat en mjukvara för att undersöka hur batterierna i fordonsparker med elbilar mår. I takt med att åren har gått blir det allt tydligare att batterierna är tåligare än vad många tror. I sin senaste undersökning, uppdaterad i somras har Geotab undersökt 6 300 elbilar.

De flesta tillverkarna erbjuder generösa batterigarantier. En typisk batterigaranti är 8 år eller 16 000 mil med garantin att batteriet då ska ha kvar 70 procent av sin kapacitet. Givetvis varierar garantin kraftigt mellan tillverkarna. De flesta elbilarna lär leva upp till garantin, med god marginal.

Om vi backar fem år fanns det få elbilar på marknaderna, och tillverkarna hade faktiskt svårt att veta hur länge batterierna skulle hålla. Än mindre kunskap hade bilisterna som faktiskt är de som skulle köpa bilarna. Därför ger Geotabs historiska statistik väldigt intressant information.

I snitt tappar en elbil 2,3 procent kapacitet per år. Det betyder att en elbil med en räckvidd på 24 mil på fem år skulle tappa 2,7 mil i räckvidd. Ett ganska obetydligt tapp i det dagliga pendlandet.

Undersökningen visar också att rätt batterikylningen är helt avgörande. Som en jämförelse tar Geotab Tesla Model S och Nissan Leaf av 2015 års modell. Den förstnämnda har vätskekylt batteri medan den andra förlitar sig på luftkylning.

Det är tydligt att Nissans batteri tappat mer efter fem år. Teslan har kvar 90 procent av sin kapacitet, medan Nissan i snitt har kvar 82 procent av sin kapacitet. Nissan har lärt sig till nästa elbil, Ariya kommer med vätskekylt batteri.

Tips: Förläng batteriets livslängd på elbilen

Geotab har sammanställt flera goda råd på hur du förlänger livslängden på batterierna. Det första är att du aldrig ska låta din elbil stå längre perioder med fulladdat eller helt dränerat batteri. Tillverkarna vet detta, och har aktivt programmerat in en dold lägsta buffert och högsta buffert.

Däremot rekommenderas också att du har en egen buffert, trots att tillverkaren begränsat så att du teoretiskt inte kan maxa batteriet. Normalt kan det vara klokt att inte ladda till mer än 80 procent. Speciellt om elbilen ska stå längre perioder. Om du däremot vet med dig att du ska ut och köra en längre sträcka är det inga konstigheter att först maxa upp batteriet till 100 procent.

Undvik att ladda för snabbt. Om du laddar din bil hemma över natten, eller på jobbet bör du ställa in din laddning så den inte laddar onödigt snabbt. Det är bättre att du laddar långsamt under hela natten istället för att ladda intensivt under några få timmar.

Klimatet är också något om kan påverka batteriet negativt. I Sverige har vi i sammanhanget ganska skonsamt klimat. Vid extrema temperaturen får batteriet jobba extra hårt, speciellt när det är väldigt varmt. Värme sliter mer på batteriet än kyla. Undvik att parkera i direkt solljus på de (fåtaliga) extremt varma dagarna vi möjligtvis kan få i Sverige.

Oroa dig inte för att låta din elbil arbeta. Geotab har undersökt många bilar som kört mycket långt. De kan inte se någon direkt samband med många mil på mätaren och ökad batteridegradering.

Annons.

Billiga batterier när det är dags att byta

Det finns ingen anledning till att oroa sig för livslängden hos batterierna i dagens elbilar, menar Geotab. Batterierna blir ständigt bättre och tåligare. Dessutom minskar kostnaden avsevärt. De senaste tio åren har batterikostnaden minskat med 80 procent. Kostnaden lär fortsätta minska. Den dagen dagens elbilsköpare behöver byta batteri, ja då kommer det inte vara något större orosmoment.

Du kan själv gräva runt dig i statistiken hos Geotab via denna länken.



Skriven av

Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.

Kommentera eller läs kommentarer

Senaste nyheterna

Elbil

I veckan presenterande Mazda sina planer på hur biltillverkaren ska ställa om till elbilar. En given bilmodell som så klart måste hänga med i...

Notis

Det har varit en händelserik vecka på ämnet elbilar och i denna veckoserie samlar jag ett par av nyheterna värda att lyfta fram från...

Elbil

Mjukvaruppdateringar kan göra stora skillnader på en elbil. Det gör det möjligt att rulla ut allt från nya funktioner till mer prestanda. Nu lanserar...

Annons

Följ på Facebook

Vårt nyhetsbrev

En gång i månaden skickar vi ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.

Annons

Mer läsning

Eldrift

Efter en höst av prishöjningar hos landets laddningsoperatörer tycks återigen en lättnad i form av prissänkningar vara i sikte. I alla fall hos vissa...

Elbil

Om det är några som kan elbilar, så är det de norska motorjournalisterna som under lång tid kunnat utvärdera elbilar på världens ledande elbilsmarknad....

Elbil

Utvecklingen av Mercedes EQG går framåt och nu har Mercedes börjat visa upp en första prototyp för pressen. I fokus för demonstrationerna står funktionen...

Eldrift

Bristen på publika laddpunkter har ökat i Sverige när utbyggnaden inte följer med den snabba tillväxten av elbilar. Trots stora satsningar på laddinfrastruktur har...

Elbil

Förstaklassig lyx står i fokus för den stora och uppseendeväckande suven Hongqi E-HS9. Det är en rymlig suv som går att få med antingen...

Elbil

Idag har Fiats prestandamärke Abarth visat upp sin första elbil. Den kompakta elbilen bygger vidare på Fiat 500e. Resultatet är Abarth 500e som får...

Ellastbil

Designwerk som ingår i Volvokoncernen har visat upp en eldriven lastbil baserad på Volvo FH och som kan erbjuda upp till 700 kilometer i...

Politik

Idag var det Miljöpartiets tur att lägga fram sin alternativa budget. Givetvis står hållbara transporter i fokus med både förslag om återinförandet av klimatbonusen...

Annons