Batterichefen: En sak hindrar Europa från att bli ledande på elbilar

CATLs medgrundare Pan Jian och techsmockade elbilen Xpeng Mona 03.

I samband med den stora ekonomikonferensen World Economic Forum i Schweiz lade Pan Jian som är medgrundare till batterijätten CATL fram några intressanta tankar om den västerländska bilindustrin. De står inför utmaningar som de kinesiska tillverkarna redan idag har övervunnit.

– Idag på den amerikanska marknaden men också i Europa är problemet inte inom tillverkning, komponenter till elbilar eller produktionskapacitet, inleder Pan Jian.

Jian berättar om Kina där man har slutat kallar elbilar för elbilar. Nu är det intelligenta elbilar som gäller. Det är inte kraftiga subventioner som driver på försäljningen av elbilar i Kina, det är istället ”det perfekta giftermålet” mellan ”intelligenta” och ”elbilar” som gör det. Kinas moderna intelligenta elbilar kan idag erbjuda en helt ny palett av nya funktioner till kunder som en bil med förbränningsmotorer aldrig kan göra.

– För de traditionella biltillverkarna på den amerikanska och europeiska marknaden idag är flaskhalsen mjukvaruutvecklingen. Om det kommer över det hindret… vi kan ta Fords VD Jim Farley som ett exempel, säger Jian och fortsätter:

– Han är väldigt visionär, men det finns mycket interna hinder i form av traditioner som de måste bryta sig ur. De måste ta till sig ny biltillverkning i en ny era som har väldigt mycket tunga mjukvarukomponenter i sig. Det är en kulturkrock, det kommer inte vara lätt, men det kommer att hända, summerar Jian.

Jian ser också att elbilsmarknaden inte kommer att drivas på av en enda marknad. Han ser det som en global ansträngning. Kina är kanske oproportionerligt störst idag, men det kommer att jämna ut sig:

– Folk har den här bilden att Kina dominerar hela försörjningsledet och narrativet sprids om hotet från Kina. Det är inte sant. De missar en viktig detalj i berättelsen. Om du kollar på produktionskapaciteten och marknaden så är den för stunden stor i Kina idag, med det följer försörjningsledet. Med spridningen av elbilar på fler marknader tror vi att produktionen och försörjningsledet också på sikt kommer att lokaliseras på dessa marknaderna, förklarar Jian.

Hela inslaget, med en rad andra gäster går att se nedanför:

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.