Banbrytande motor till elbilar ger 1000 hästkrafter från 12,7 kg

Yasas nya elmotor väger 12,7 kg.

Det brittiska företaget YASA har utvecklat en så kallad axialflödesmotorer som fått mycket uppmärksamhet i samband med lanseringen av Mercedes-AMG:s helt elektriska världsrekordssättande koncept GT XX. Nu har YASA vidareutecklat tekniken och själv satt ett inofficiellt världsrekord.

Vid de senaste testerna har en ny version av företagets prototypmotor levererat en kortvarig toppeffekt på 750 kW (1000 hästkrafter). Motorn i sig väger endast 12,7 kg. Ett inofficiellt världsrekord i effekttäthet.

Resultatet innebär en effekttäthet på 59 kW/kg. En ökning med hela 40 procent jämfört med YASA:s tidigare rekord på 42 kW/kg. Motorn är utvecklad och testad vid företagets anläggning i Oxfordshire och representerar ett stort tekniskt genombrott för företaget.

Motorn har fått namnet ”pannkaksmotor”

Prototypen är fullt fungerande och har alltså fått genomgå omfattande provkörningar i testbänkar. Enligt företaget är den kontinuerliga effekten beräknad till 350 till 400 kW vilket visar att tekniken fungerar inte bara vid korta toppar utan även under längre drift.

– Att nå 750 kW i toppeffekt och en effekttäthet på 59 kW per kilo är ett stort steg framåt för vår nästa generations axialflödesteknik, säger Tim Woolmer, grundare och teknisk chef på YASA.

– Det här är inte en konceptmotor på en datorskärm, den körs just nu i verkligheten på våra testbänkar. Vi har byggt en elmotor som är betydligt mer kraftfull i förhållande till sin vikt än något tidigare och vi har gjort det med material och processer som är skalbara för framtida tillverkning. Den här tekniken kommer att förändra spelplanen för högpresterande elbilar, fortsätter Tim Woolmer.

Även YASAs chef för ny teknik, Simon Odling, betonar genombrottets betydelse:


– De tidiga resultaten är oerhört lovande. Motorns prestanda på testbänken har överträffat även våra mest optimistiska simuleringar. Förutom den fantastiska toppeffekten och den höga effekttätheten visar motorn också mycket goda värden vid kontinuerlig drift. Det här är riktig hårdvara som levererar verkliga resultat och den gör det med en imponerande stabilitet, säger Odling.

YASA menar att motorn är unik. Den levererar mer än tre gånger så hög effekttäthet som dagens ledande radialflödesmotorer och tänjer på gränserna för vad som är möjligt. Den kommer göra det möjligt att bygga en ny generation högpresterande elbilar med mycket lägre fordonsvikter än idag.

YASA fortsätter nu att validera motorn genom fler omfattande tester.

Mercedes är ägare i YASA sedan 2021. Märkets prestandadivision Mercedes-AMG har använt en tidigare generation av den tunna och lätta motorn i flera imponerande uppvisningar med konceptet GT XX.

Tidigare i höst siktade Mercedes-AMG på att köra så långt som möjligt under ett dygn. Man klarade då 5 479 kilometer. Man fortsatte sedan testerna och rullade vidare till 40 075 kilometer vilket tog 7 dagar, 13 timmar och 24 minuter. Där vara YASA lätta och effektiva motor en del av ekvationen.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Har följt utvecklingen av elbilar sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.