Avslöjade dieselgate, spår hälften elbilar i nybilsförsäljningen år 2035

Drew Kodjak. Foto: Norska elbilsföreningen/YT.

Drew Kodjak är chef för International Council for Clean Transportation (ICCT) men har också en bakgrund som jurist inom USA:s miljödepartement och Biden-administrationen. Men mest känd blev han för sin roll i att avslöja dieselgate-skandalen för ungefär tio år sedan.

Nu mer än någonsin är det kanske viktigt att minnes den mörka delen i bilhistorien. Det när USA politiskt vänt om totalt, från att satsa på elektrifieringen och hållbar energiproduktion till att nu värna om bensinbilar och oljeborrning.

– Biden-administrationen kommer troligen gå till historien som den mest betydelsefulla för grön omställning. Inte bara inom transportsektorn utan också för elproduktion. Det handlade inte bara om klimat utan också om konkurrenskraft, jobb och innovation, berättar Drew Kodjak i en intervju med Norska elbilsföreningen i samband med Nordic EV Summit.

Kodjak menade att biltillverkare i USA under Inflation Reduction Act tvingades att producera elbilar, det var som ett heltäckande paket som satte fart på industrin för batteriproduktion, elbilar och laddinfrastruktur. Vad som ska hända nu är bara lite oklart på kort sikt.

– Visst, vissa policyer kan försvagas. Men tillverkarna som GM, Ford, Tesla, Rivian och även tunga fordonstillverkare är fortsatt övertygade om att elbilar är framtiden. Vi kanske blir lite vingklippta men det kommer fortsätta hända i USA och resten av världen, betryggar Kodjak.

Så hur snabbt kommer det gå innan alla nya bilar i världen är eldrivna?

– Kina är redan uppe i 60 procent elbilar i nybilsförsäljningen. Storbritannien ligger på 20 procent, Europa på 16, USA på 10 och Norge är ju nära 100 procent, säger Kodjak och fortsättter:

– Min prognos är att världen globalt når 50 procent elbilar i nybilsförsäljningen år 2035, avslutar Kodja.

Se intervju med Kodja nedan för:

Mest känd blev han för sin roll i att avslöja dieselgate-skandalen för omkring tio år sedan. Då framkom det att Volkswagen systematiskt bröt mot utsläppsreglerna och manipulerade bilarnas laboratorietester.

Avslöjandet, som gjordes i USA, ledde till miljardböter för Volkswagen. Enligt Kodjak blev skandalen också en vändpunkt för företaget, som styrde om mot eldrift – först med e-Golf och senare med ID-serien.

– Volkswagen tog ansvar och rensade upp i egna led, betalade sina böter och vände hela företaget 180 grader efter detta, säger Kodjak i videointervjun ovan.

Men Kodjak menar att effekten inte stannade hos Volkswagen – hela bilindustrin började röra sig mot eldrift efter skandalen.

– Absolut, fastslår han.

I dag hjälper Drew Kodjak regeringar världen över med övergången till eltransport, men i hemlandet USA ser han nya hot mot utvecklingen.

I intervjun berättar han om sin tid som jurist i miljödepartementet och om arbetet med klimat- och transportpolitik i Biden-administrationen. Han lyfter fram Biden som progressiv och framåtblickande, inte minst för de subventioner som införts för batteri- och fordonsproduktion samt laddinfrastruktur.

Kodjak är inte någon stor anhängare av Trumps klimatpolitik, men han tror inte att en ny Trumpadministration helt skulle stoppa elbilsutvecklingen.

Han pekar på att stora amerikanska biltillverkare som Ford, General Motors och Tesla fortfarande ser elbilar som framtiden, oavsett vad Trump tycker.

– Det vi också vet är att 80 procent av subventionerna under Inflation Reduction Act har gått till röda delstater. Så det finns ett starkt stöd, inte bara i blå delstater och liberala städer, för övergången till elbilar.

Inflation Reduction Act var namnet på Bidens stora klimatsatsning, som bland annat syftade till att skapa jobb genom att stötta eldrift, batterifabriker, laddinfrastruktur och att få bilindustrin att ställa om.

När Kodjak talar om röda och blå stater menar han traditionellt republikanska respektive demokratiska delstater.

– Det handlar inte bara om klimatet, utan också om ekonomi och jobb. Det ger oss hopp om att omställningen kan fortsätta, även under en Trumpadministration, säger Kodjak.

Samtidigt konstaterar han att rättsprocesser kopplade till klimatpolitiken kan bli långdragna om det kommer bakslag. Men oavsett det tror Kodjak att världen kommer att nå 50 procent elbilar i den globala nybilsförsäljningen redan inom tio år.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.