Avatr 11 är en riktigt läcker elbil – men kommer inte till Sverige

Under namnet Avatr Technology presenterade den kinesiska biltillverkaren Changan tillsammans med Huawei och CATL en ny elbil under förra hösten. Nu inför sommaren har man officiellt lanserat elbilen, och visat upp den produktionsklara versionen. I samband med det börjar man också ta emot förbokningar.

Modellen som får namnet Avatr 11 kan närmast beskrivas som en eldriven coupé-SUV. Den är ämnad för den kinesiska marknaden, men är riktigt läcker – så vi spanar in den!

Storleksmässigt mäter den 4,88 meter i längd, 1,97 meter i bredd och 1,60 meter på höjden. Det gör den ungefär en decimeter längre och bredare än en Tesla Model Y.

I Avatr 11 sitter två motorer som tillsammans producerar 578 hästkrafter. 0 till 100 km/h ska den klara på 3 sekunder och topphastigheten är 200 km/h. Batteriet från CATL har en kapacitet på 90,38 kWh och ska leverera upp till 700 kilometer (NEDC) i räckvidd på en laddning. Snabbladdning är möjlig med upp till 200 kW.

Tre Lidar-sensorer, 6 millimetervågsradar, 12 ultraljudsradar och 14 kameror ska på sikt kunna göra bilen helt självkörande. Själva ”hjärnan” i systemet är en kraftfull datorplattform från Huawei.

Lyxig interiör

Interiören ska genomsyras av lyx. Bland annat har franska modehuset Givenchy ett finger med i designen. Avatr 11 går att få med fyra eller fem sittplatser. I utförandet med fyra sittplatser får baksätet två lyxig fåtföljer.

Fram i bilen ser vi tre skärmar. En för föraren och en för passageraren samt en större skärmen i mitten där infotainmentsystemet står i fokus. Det kör HarmonyOS från Huawei och ska bland annat erbjuda både röst- och geststyrning. I mittkonsolen finns trådlös laddning och förvaringsfack.

Hur mycket Avatr 11 kommer att kosta är inte känt. De första bilarna ska dock rulla av produktionslinan i oktober. Där kommer man ha en kapacitet till att producera upp till 350 000 bilar om året.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.