För ett halvår sedan öppnade Audi ett koncept på snabbladdning för storstäder. Den första anläggningen öppnade i tyska Nürnberg och den riktar sig till de som inte kan ladda sin elbil hemma. Här finns snabba laddare, en lounge, utställningshall för Audi, bilvård och ”just-in-time”-leverans av livsmedel.
Nu har Audi utvärderat satsningen och slutsatsen är bara positivt. Omkring 60 procent av kunderna har varit återkommande kunder vilket bekräftat succén. Nu ska man satsa på fler anläggningar som ska öppna under 2023 och 2024 i Tyskland.
Från januari till slutet av april har omkring 3 100 laddat sina elbilar vid anläggningen i Nürnberg. I genomsnitt är det 24 laddningar på totalt cirka 800 kWh per dag. Dessutom har i genomsnitt 35 kunder om dagen besökt den kostnadsfria loungen.
– Siffrorna och den positiva kundfeedbacken visar att vårt koncept med att erbjuda flexibel, förstklassig snabbladdningsinfrastruktur i stadsmiljöer var perfekt, säger Audis projektledare för laddningshubben, Ralph Hollmig.

Konceptet bygger på flexibla kuber som Audi kan sätta samman med ett antal laddare per modul. I Nürnberg finns det sex laddningspunkterna som kan leverera upp till 320 kW.
Ett batterilager på 2,45 MWh säkrar upp att det finns kapacitet på anläggningen. Vilket innebär att den ska kunna ladda upp 80 bilar per dygn utan att kapaciteten i batterilagret eller anslutningseffekten på 200 kW överskrids.
Kostnaden för att ladda vid hubben är 0,31 euro per kWh för de som har ett e-tron Charging Service-avtal. Målet har varit att erbjuda ett realistiskt alternativ till hemmaladdning. Audi förtydligar dock att laddningsstationen är öppen för alla – även bilister som kör andra märken.
Kommentera