Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

Ett minskat luftmotstånd under längre resor är avgörande för elbilar för att ge dem så bra räckvidd som möjligt. I stadstrafik är det andra faktorer, så som återvinning av energi vid inbromsning. Audi har testat prototypen sin kommande elbil E-tron flitigt i vindtunnlar.

Testerna har gjorts för att ge bilen ett sådant lågt luftmotstånd som möjligt och därmed optimera räckvidden. Nu väljer Audi att berätta hur den kommande elbilen E-tron ska få så lång räckvidd som möjligt. E-tron kommer att få en räckvidd på mer än 40 mil enligt den nya WLTP-körcykeln och kommer premiärvisas i augusti i år.

Annons

Virtuella backspeglar

Produktionsversionen av elbilen Audi E-tron kommer utrustas med virtuella backspeglar som tillval. Jämfört med standardspeglarna på bilen är dessa betydligt smalare och minskar bilens bredd med 15 centimeter. Formen på de virtuella speglarna sänker också vindbruset.

Backspegelhusen till de virtuella speglarna är utrustade med små kameror och visar sikten bakåt på OLED-skärmar som är placerad mellan dörrarna och instrumentbrädan. De virtuella speglarna är också anpassningsbara och kan anpassa vyn beroende på körsituationer vilket ger säkrare körning, enligt Audi.

Adaptiv luftfjädring ger bättre räckvidd

Foto: Audi

E-tron utrustas också med adaptiv luftfjädring. Vid 120km/h sänks karossen med upp till 2,6 centimeter vilket gör att luftmotståndet minskar avsevärt. Likaså har man en front, underrede och bakparti som är helt inklätt på bilen för att ytterligare minska luftmotståndet. Skyddet på undersidan är i aluminium och fungerar också som ett skydd mot bilens batterier. Underredets struktur liknar den på en golfboll, vilket ger ett bättre luftflöde än exempelvis en slät yta.

Jalusier styr kylning

E-trons luftintag har försett med två eldrivna jalusier bakom framgrillen. När de är stängda strömmar luften förbi bilen, nästa helt utan vindvirvlar. När drivlinan eller bromsarna behöver kylning öppnar sig jalusierna och leder in luften. Det gäller också luftintagen på sidan av fronten som har kanaler till hjulhusen så att luften kan ledas på utsidan av 19″-tumsdäcken, där förövrigt både däck och fälg är framtagna med aerodynamiken i åtanke.