Audi-praktikanter väcker liv i en gammal NSU Prinz

Tolv praktikanter vid Audi har haft möjligheten att skaka liv i ett gammalt bilmärke som Audi knöt till sig i slutet av 1960-talet. Idag visade de upp elbilskonceptet NSU Prinz i samband med 150-årsjubileumet av Audi-anläggningen i Neckarsulm, Tyskland.

Bygget är baserat på en NSU Prinz 4L som byggdes vid anläggning 1971. Originalet var bakhjulsdrivet med en motor på 20 hästkrafter. I det modifierade konceptet sitter det nu istället en betydligt mer kraftfull motor. Det genom en begagnad elmotor på 240 (175 kW) som kommer från en Audi e-tron.

– Vi ville bygga en bil som inte bara var snabb och som såg cool ut utan också hedrade 150-årsjubileet för platsen, kommenterar Dean Scheuffler, en bilmekanikerlärling på Audi i Neckarsulm.

Batteriet kommer från en Audi Q7 hybrid och är placerat under motorhuven där originalbilen hade sin bensintank. Genom ett brett luftintag i botten av stötfångaren kyler man batteriet och drivlinan, medan värmen strömmar ut genom en stor öppning mitt på huven.

Den kraftfullare drivlinan krävde så klart också omfattande modifieringar av chassit och karossen. En modifierad bottenplatta från en Audi A1, inklusive bromsar och axlar, utgör basen i konceptet.

Ovanpå monterade praktikanterna karossen som breddats och fått muskulösa 3D-printade stänkskärmar. De gömmer de bredare prestandahjulen som ska överföra kraften till vägbanan.

Under arbetets gång har praktikanterna haft möjlighet att ställa frågar till Audis ingenjörer för att lära sig mer om bilbyggarkonsten. Projektet hyllades av Audis styrelse:

– Med beundransvärt engagemang och stor kreativitet har våra lärlingar byggt en fantastisk bil. De kan vara riktigt stolta över resultatet. Projekt som dessa visar att vårt företag har en stark framtid tack vare våra unga talanger, säger HR-chefen Xavier Ros.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.