Audi presenterar nu den första elbilen från det nya AUDI utan ringar. Detta är Audis satsning på en ny elbilsserie särskilt utvecklad för den kinesiska marknaden. Först ut är AUDI E5 Sportback som nu visas i sitt färdiga produktionsutförande.
Denna modellen ska markera starten på ett nytt kapitel för Audi i Kina. Den nya elbilen tar det bästa från Audi och paketerar det med saker som de kinesiska konsumenterna efterfrågar. AUDI E5 Sportback är utvecklad i nära samarbete med den kinesiska partnern SAIC.
– AUDI E5 Sportback är vår första modell baserad på Advanced Digitized Platform och den uppfyller vårt varumärkeslöfte: Det bästa av två världar. Audis DNA och ingenjörskonst kombineras med Kinas digitala ekosystem och innovationer särskilt anpassade för våra teknikintresserade kunder, säger Fermín Soneira, vd för samarbetsprojektet mellan Audi och SAIC.

AUDI E5 Sportback tar skepnaden av en fyradörrars fastback som mäter 4881 mm i längd, 1959 mm i bredd och 1478 mm på höjden. Elbilen erbjuds både som bakhjulsdriven och fyrhjulsdriven med fyra olika motoreffekter. Antingen 220, 300, 425 eller 579 kW.
Den mest kraftfulla varianten klarar sprinten 0 till 100 km/h på 3,4 sekunder. Räckvidden är 770 kilometer på en laddning (enligt generösa mätmetoden CLTC). E5 Sportback är baserad på en 800-voltsplattform vilket ger snabb snabbladdning – och det ska vara möjligt att ladda på med 370 nya kilometer på 10 minuter.
AUDI E5 Sportback är utrustad med avancerad teknik för komfort, säkerhet och körassistans. Den har progressiv fyrhjulsstyrning i kombination med adaptiv luftfjädring och kontinuerlig dämpningskontroll för en mjukare och mer sofistikerad körupplevelse.

Modellen är också försedd med det LiDAR-baserade AUDI 360 Assisted Driving-systemet som använder 29 sensorenheter inklusive en högupplöst LiDAR, radar, kameror och ultraljudssensorer för att förbättra förarassistans och säkerhet, särskilt i komplexa urbana miljöer.
Audi menar att AUDI E5 Sportback bär en färsk tolkning av Audis designspråk. Den kombinerar atletiska proportioner, markerade hjulhus och en iögonfallande front och bak som anpassats efter kinesiska preferenser.

Interiören kombinerar teknologi och ”naturliga material” som ska erbjuda en lugn men ändå högteknologisk upplevelse. AUDI beskriver den som modern med en 27-tums 4K-display, AI-assistent, trådlös mobilladdning och en premiumljudupplevelse.
Operativsystemet AUDI OS är drivet av ett Snapdragon 8295-chip som ska erbjuda en smidig användning och integration med Kinas digitala ekosystem.
Marknadsintroduktionen är planerad till sommaren 2025. Ytterligare två AUDI-modeller (utan ringar) är planerade till 2026 och 2027.
Kommentera