Porsche visade på en stark tillväxt under årets första nio månader, noterar Porsche i en delrapport för året. Leveranserna till kunder ökade med 9,6 procent till totalt 242 722 fordon. Det samtidigt som man ser en betydligt bättre vinstmarginal.
En av de största framgångarna är Porsche Taycan. Den eldrivna modellen ökade med 11 procent under årets första nio månader jämfört med ifjol. Det till totalt 27 855 enheter vilket motsvarar 11,5 procent av märkets totala försäljning.
– Taycan är och kommer att fortsätta vara en framgångssaga, berättar Lutz Meschke, styrelseledamot för ekonomi och IT. Förväntningen var att sälja 20 000 Taycan årligen. En prognos som Taycan redan nu överträffat med stor marginal.
– Vi har alltid varit väldigt tydliga att vi kommer att slå våra förväntningar. Det trots tuffa förutsättningar i leveranskedjan och de lokala säljregionerna där intresset för elbilar kan variera kraftigt, tillägger Meschke.

Porsches ordförande Oliver Blume tillägger:
– Vi drar nytta av en robust positionering i viktiga globala regioner. Vi har sett en tillväxt över genomsnittet i Europa och Nordamerika såväl som i ”Overseas and Emerging Markets”-regionen. Till skillnad från nischade lyxtillverkare drar vi nytta av skalningseffekter inom Porsche och kostnadsfördelar tack vare samarbetet med Volkswagen Group, säger Blume.
Kommentera