Den som får möjlighet att köra elbil i tjänsten kan bli så nöjd med upplevelsen att det också leder till ett privat elbilsköp. Det visar en ny avhandling från Umeå universitet där forskaren Robin Herbert har studerat hur normer, varumärken och så kallade spillover-effekter påverkar intresset för elbilar.
Spillover-effekterna handlar om att beteenden i en situation kan påverka beteenden i en annan. Ett exempel är just att köra elbil i tjänsten och sedan bli intresserad av en egen elbil. Herbert lyfter också att företag med elbilsflotta kan dra nytta av effekten.
– Jämfört med användningen av bränslebilar är användningen av elbilar det bättre alternativet för miljön, säger Herbert.
När de anställdas värderingar och normer kring miljön ligger i linje med de värderingar som elbilarna förmedlar, representerar de företaget på ett positivt sätt menar han.
Samtidigt visar resultaten att det inte bara är miljön som lockar nya elbilsförare.
– En hel del elbilsanvändare i Sverige bryr sig inte om miljön. De kör elbil på jobbet för att chefen har valt bilarna. Men även bland privata elbilsägare finns det personer som har lågt miljöintresse. Då har andra aspekter varit avgörande, såsom låga driftskostnader, design eller teknologisk utveckling, säger Herbert.
Avhandlingen understryker också att elbilsvarumärken behöver upplevas som miljövänliga för att attrahera miljömedvetna kunder.
– Oavsett motivationerna bakom ett bilköp så är det viktigt att bränslebilar försvinner från våra gator på lång sikt. Därför har forskning en central roll i att göra elbilar intressantare för de som behöver köpa en bil, även i framtiden. Och de som är osäkra om de vill köpa en (till) bil, ska känna sig uppmuntrade att inte göra det, avslutar Herbert.
















Kommentera