Argumenten emot att skaffa elbil minskar: ”En höjd kunskapsnivå”

Pressbild: Circle K.

För tredje året i rad har Circle K ställt frågan om vilka argument svenska bilister använder emot att skaffa en elbil. Undersökningen avslöjar att svenskarnas attityd har förändrats rejält, skriver Circle K. Allt fler ser alltså färre hinder till att byta bort sin fossildrivna bil mot en elbil.

I alla år har det vanligaste argumentet emot elbilar varit tillgången till laddning hemma, på jobbet eller längs vägen. Så är det även i år. Men undersökningen visar att den andelen minskar snabbt.

2022 uppgav 55 procent att bristen på tillgång till laddning var deras huvudargumentet emot elbilar. Under 2023 sjunk den siffran till 44 procent. I år årets undersökning är det endast 19 procent som har det som huvudargument.

– Det är jättekul att även de som inte kör elbil ännu tycks se hur snabbt utbyggnaden av publik laddning längs väg går. Huvuddelen av laddningen sker oftast i hemmet, men för långresan är laddning längs vägen förstås nödvändig. Vi har ökat antalet ultrasnabba laddare med nära 200 procent på bara ett år och vi fortsätter i samma höga takt, säger Jenni Alterling, Senior Manager E-mobility på Circle K.

Det är påtagligt att tillgången på laddning hemma ses som extra viktigt, i undersökningen. Det är här bilen står stilla en längre tid och det är här man bör kunna ladda som billigast. Undersökningen visar att siffran som gäller avsaknad av laddning hemma har sjunkit stadigt, från 35 procent i 2022, till 29 procent i 2023 och 23 procent i 2024.

Elbilister ändrar attityd

Även bland de som redan kör elbil finns en tydlig förändring om hur de upplever elbilslivet. Oron för räckviddsångest minskar.  Bland de som redan körde elbil 2023 uppgav 36 procent att de inte upplevde någon oro alls och 35 procent att de upplevde viss oro. Motsvarande siffra 2024 är 41 procent för de som inte upplever någon oro och 33 procent viss oro.

– Resor med elbil kräver lite mer planering än traditionell tankning, men färre och färre ser det som ett stort problem. Vi har därför stort fokus på laddupplevelsen i stort, som hög laddhastighet och enkla betalningslösningar, men kanske framförallt att erbjuda en trevlig miljö för pausen, såväl i som utanför butikerna, fortsätter Alterling.

Andra argument emot elbilar som framkom i undersökningen var:

  • Elbilar fungerar dåligt i kyla, det hade 36 procent i 2022 som anledning till att inte köpa en elbil, 28 procent i 2023 och 7 procent i 2024.
  • Sämre andrahandsvärde på elbilar, det uppgav sex procent 2023 som argument emot elbilar. Men i 2024 var den siffran endast en procent.

Ett annat vanligt argument utöver laddningssituationen är elbilarnas högre inköpspris. 2022 uppgav 65 procent detta som ett argument för att avstå byte till elbil, en siffra som sjönk till 58 procent i 2023 till 28 procent i 2024.

– Jag tror förklaringen är att vi både har höjt kunskapsnivå och acceptans för elbilar i samhället i stort. I takt med att vi ser fler och fler längs våra vägar förstår vi att bytet fungerar för de flesta. En viktig insikt om vi ska ha en chans att nå de mål som satts upp för framtiden, avslutar Jenni Alterling.

Undersökningen genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) under perioden 1–12 mars 2024. Totalt intervjuades 3121 personer i åldern 18–79 år, som har körkort och kör ett fordon med fossilt bränsle. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen).

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.