Året var 1995 och 27 elbilar körde elbilsrally från Göteborg till Oslo

Året var 1995 och Göteborgs Energi och Oslo Energi arrangerade med gemensamma krafter ett elbilsrally mellan de två energibolagens hemorter, från Göteborg till Oslo. Elbilsrallyt fick namnet Scandinavian Electric Car Rally och totalt deltog 27 elbilar i tävlingen.

Elbilarna delades in i de två klasserna protoyper och produktionsbilar. Bland bilmärken som deltog i rallyt fanns Volvo, Ford, Toyota, Renault, Pivco och Think. För att få delta i racet var elbilarna tvungna att klara minst 80 kilometer på en laddning. En del av elbilarna som var med i rallyt klarade upp till 200 kilometer.

Så lång räckvidd var dock inte nödvändigt då rallyt var uppdelat i 18 olika kortare etapper. De korta etapperna bestod av olika moment med allt från höghastighetskörning, till körning på grusiga vägar, dragrace och tidslopp i uppförsbacke.

Se dokumentären

Loppet finns förevigat i en kort dokumentär som du ser i den första halvan av videoklippet nedanför. Den andra halvan av klippet handlar om Melarloppet som också ägde rum samma år.

Så gick rallyt

Vinnarna av Scandinavian Electric Car Rally i prototypklassen blev norrmännen Sven-Ole Örken och Jan Reimers som körde en Pivco CityBee Rally. Elbilen var tvåsitsig, vägde 810 kilo och hade en motor på 40 kW (54 hk).

Vinnare i produktionsklassen blev Thomas Rådström och Benny Mellander som tävlade i en eldriven Toyota RAV 4.

– Denna bilen har väldig bra prestanda så det har gått riktigt fort emellanåt. Att köra är ingen skillnad från en vanlig automatväxlad konventionell bil, det är gas och broms, sa vinaren Thomas Rådström i en segerintervju.

Den Toyota RAV 4 som vinnarna körde vägde 1350 kilo, var framhjulsdriven med en permanent magnetmotor och hade en toppfart på 125 km/h. Batteriet var av NiMH-typ (nickel-metallhydrid) med en kapacitet på 27 kWh. Räckvidden var strax under 20 mil.

Planen var att Scandinavian Electric Car Rally skulle arrangeras årligen men kostnaderna blev för höga så rallyt blev en engångsföreteelse.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.