Förra året fick norska SOS Vägassistans rycka ut 143 000 gånger för att rädda strandande bilister. Det skriver branschorganisationen NAF. När det kommer till elbilar fick de göra 7000 räddningar.
Men det handlar inte om att föraren kör slut på el, som är den vanligaste orsaken. Något som de flesta tycks tro eller påstå. I själva verket är det ganska svårt att få batteritorsk i en elbil. Elbilen varnar och protesterar livligt när batterinivån blir kritisk.
Den vanligaste orsaken till att elbilister begär vägassistans är av exakt samma anledning varför förare av bilar med förbränningsmotorer gör det. Det är 12-voltsbatterier som blivit dåligt och laddats ur.
– Vi får ofta åka ut för att hjälpa elbilsägare med ett defekt eller urladdat startbatteri. De upptäcker att de inte kan komma in i bilen eller att eldriften inte vaknar när de trycker på startknappen. Problemet är att många elbilsägare inte vet att deras bil har ett sådant startbatteri. Efter några år blir det här batteriet dåligt. Nu när nätterna blir kallare är effekten i det här batteriet också betydligt sämre än på sommaren, säger Petter Schøyen leder SOS Vägassistans i Oslo till Elbil24.
De fem främsta anledningarna till att bilägare begär vägassistans:
Elbilar – vinter:
- Startproblem och tomt startbatteri
- Punktering
- Fast i snö/terräng
- Annat elektriskt fel eller huvudbatteri
- Felaktiga bromsar/parkeringsbroms
Elbilar – sommar:
- Startproblem och tomt startbatteri
- Punktering
- Annat elektriskt fel eller huvudbatteri
- Nycklar inlåsta i bilen
- Övriga fel med hjul/hjulupphängning
Bensin/dieselbilar – vinter:
- Startproblem och urladdat batteri
- Fast i snö/terräng
- Motorstopp
- Punktering
- Elektriska fel
Bensin/dieselbilar – sommar:
- Startproblem och urladdat batteri
- Motorstopp
- Punktering
- Övriga fel med hjul/hjulupphängning
- Nycklar inlåsta i bilen
Tyska branschorganisationen ADAC redovisade förra året en snarlik statistik. Även den visar att det är 12-voltsbatteriet som är den främsta orsaken till assistanshjälp. Och den är lika vanlig oavsett fordonstyp.
Ungefär hälften av alla utryckningar till elbilar handlade om ett urladdat 12-voltsbatteri. Det medan stora huvudbatteriet, elmotorn och elbilens laddningssystem tillsammans stod för 4,4 procent av alla utryckningar.
Kommentera