Antalet eldrivna tunga lastbilar i Sverige är fortfarande relativt få och står idag för 1,1 procent av det totala antalet tunga lastbilar. Men det förhållandevis blyga antalet ökar snabbt visar den senaste sammanställningen från Trafikanalys.
I slutet av 2024 fanns det 987 tunga eldrivna lastbilar registrerade för trafik i Sverige. Det är mer än en dubblering från året innan då antalet var 482 stycken. Under 2024 var 6,5 procent av alla nylevererade tunga lastbilar eldrivna.
Ökningen visar början på en förändring som pågår i branschen. Parallellt med leveranserna av eldrivna lastbilar satsats det också på laddningsinfrastruktur för tung trafik.

Några exempel på snabbladdning för tungtrafik är Milence som är ett initiativ från lastbilstillverkarna Daimler Trucks, Traton Group och Volvo Group. De har öppnat flera stationer med snabbladdare för tung trafik i Sverige under det senaste året.

Även aktörer som OKQ8 och Circle K satsar också på laddning anpassad för tung trafik. Här ska högpresterande snabbladdare leverera höga effekter på väl tilltagna stationer med gott om utrymme för de stora ekipagen. Nyligen firade OKQ8 10 000 snabbladdningar i sitt nätverk för tung trafik.
Kommentera