Antalet elbilar ökar snabbare än antalet laddstolpar – nätbolagen kan göra mer

Utbyggnaden av laddinfrastruktur går inte tillräckligt fort i förhållande till hur snabbt beståndet av elbilar växer. Under 2022 ökade antalet elbilar i Sverige med 79 procent. Vid årsskiftet fanns det totalt 218 820 elbilar i Sverige.

Under samma period ökade antalet laddpunkter med endast 27 procent, till omkring 18 000 stycken. Det inkluderar både snabbladdare och destinationsladdare. Något som kan bli problematiskt på sikt.

Hänger utbyggnaden inte med finns det risk för ökad trängsel vid både snabbladdare och brist på destinationsladdare vid viktiga besöksmål. Det kommer försvåra för elbilister, speciellt under de större resesäsongerna.

Nätbolagen kan göra mer

Många aktörer har presenterat omfattande planer på att bygga ut laddinfrastruktur på flera platser runtom i landet. Men aktörerna vittnar om att nätbolagen har alldeles för långa ledtider.

– Vi jobbar nu med att bygga 1000 supersnabbladdare i Sverige, men vi upplever tyvärr att långa ledtider hos nätbolagen gör att arbetet går långsammare än vi skulle önska, sa Stian Mathisen, näringspolitisk ansvarig på Recharge i en intervju med Allt om Elbil förra hösten.

En av satsningarna som stöttar och påskyndar utbyggnaden av laddinfrastruktur är Klimatklivet. Under 2022 har man beviljat stöd till 130 nya snabbladdningsstationer med i snitt sju laddplatser per station över hela landet. Det är dubbelt så många stationer jämfört med de stöd som initiativet gett under perioden 2015 till 2021.

Men om anslutningar dröjer kan det ta tid innan stationerna står klara. Intresseorganisationen Power Circle betonar vikten av att laddinfrastrukturen måste hänga med och att det måste gå snabbare.

– Tillståndsprocesserna för elnätsanslutning, och kanske speciellt för höga effekter till publik laddning, behöver bli snabbare och borde bli mer transparenta kring tid och kostnader, säger Hampus Thuresson, projektledare på Power Circle till TT.

Som ett exempel lyfter man fram elnätsbolaget Ellevio som pekat ut särskilda platser för laddstationer i Stockholm stad där förutsättningarna är särskilt goda. Power Circle efterlyser fler sådana samarbeten i andra delar av landet.

– Man ska inte heller stirra sig blind på det nationella antalet laddstolpar. Det är också viktigt var de finns, avslutar Hampus Thuresson.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.