Stockholm stad vill införa en miljözon 3 i centrala Stockholm som förbjuder bilar med förbränningsmotorer, och endast tillåter elbilar. Tidigare i veckan kom beskedet om att Kammarrätten nekat prövningstillstånd för de aktörer som har överklagat zonen.
Med det beskedet hoppades Stockholm stad kunna öppna upp zonen till våren. Allt man behövde invänta var ett besked från Transportstyrelsen. Nu kom det beskedet och Transportstyrelsen bollar nu över till Länsstyrelsen Stockholm som tidigare satte stopp för zonen med anledning av att frågan inte utretts ordentligt.
Av Transportstyrelsens beslut framgår det att kommunen utrett ärendet i tillräcklig omfattning och att länsstyrelsen därför behöver pröva ärendet i sak.
– Det innebär att kommunens miljözonsbeslut fortsatt inte gäller i avvaktan på att sakfrågan avgörs av länsstyrelsen, säger Magnus Sjönnebring, utredare vid Transportstyrelsen.
Länsstyrelsen får nu uppdragetet att ta ställning till den konkreta utformningen av miljözonen. Lars Strömgren, trafikborgarråd Stockholms stad ser positivt på beskedet från Transportstyrelsen:
– Det här är ännu en seger på vägen mot Sveriges första miljözon klass 3. Transportstyrelsen går på stadens linje och underkänner länsstyrelsens beslut. Stockholm är ett steg närmare att komma till rätta med avgaserna i city, säger Lars Strömgren.
Det aktuella området är inom Kungsgatan, Sveavägen, Hamngatan och Birger Jarlsgatan i centrala Stockholm. Vissa fordon kommer undantas, så som utryckningsfordon, brådskande yrkestransporter och transporter av sjuka personer till läkare eller sjukhus. Även fordon med förare eller passagerare som har ett parkeringstillstånd för rörelsehindrade undantas.
















Kommentera