Den kinesiska biljätten BYD rusar framåt på marknaden med en sällan skådad tillväxt. Samtidigt visar tillverkaren som satsar mycket på elbilar också en betydligt högre lönsamhet än sina branschkollegor.
BYD hade tidigt en tydlig strategi och det var att snabbt pressa ut små elbilar med låga priser för att ta marknadsandelar i segment som saknade konkurrens. Under lång tid har BYD kunnat knipa marknadsandelar och framförallt arbeta upp försäljningsvolymen i denna segment, en nödvändighet för att nå tillräckliga skalfördelar för att också sälja små elbilar med vinst.
Men med det sagt har BYD också satsat på dyrare segment där lönsamheten är högre per fordon. Hos BYD finns allt från kompakta elbilen BYD Seagull som i Kina kostar 100 000 kronor till super-elbilarna Yangwang som kostar långt över miljonen.
BYD visar positiva rörelseresultat som dessutom tycks öka för varje kvartal. Nu börjar BYD bli ett hot mot de inhemska rivalerna skriver kinesiska analytiker.

– BYD imponerar eftersom de flesta av dess elbilskollegor i branschen i Kina och runt om i världen har ådragit sig betydande förluster under en tid och står inför potentiella likviditetsproblem, skriver Barclays analytiker Jiong Shao och Lian Xiu Duan i en notis.
Oundviklig konsolidering
En konsolidering av bilmärken är en oundviklig händelse som snart kommer inträffa i Kina. Här finns det helt enkelt för många biltillverkare, och för många som inte är lönsamma. Analytikerna menar att det är BYD som står bäst rustad för att påskynda denna konsolideringen av elbilsindustrin.
”Bollen ligger i händerna på BYD” och de produkter och prissättningar de förhåller sig till under de kommande åren kommer påverka utfallet, menar analytikerna. Kina har idag ett hundratal elbilstillverkare och färre än 20 av dessa kommer att vara lönsamma i slutet av decenniet.
– Du kan lätt avgöra från försäljningsdata att de främsta biltillverkarna idag står för en större andel sålda bilar nu, medan lågrankade aktörer kan fasas ut inom så snart som två år. Konsolideringen drivs av marknaden och priskriget är en av de mest effektiva och grymma metoderna, spår Yale Zhang, vd på Shanghai-baserade konsultföretaget AutoForesight.
Med det sagt är BYD inte immuna till prispressen, men dess volym och att de äger många av dess vertikala integration med egna försörjningsled är direkt avgörande för lönsamheten. Det gör det möjligt för BYD att sänka priserna mer än andra om det behövs för att mota bort mindre konkurrenter från marknaden och påskynda konsolideringen av branschen.
Kommentera