AMG sätter klorna i Mercedes EQE – vässar prestandan rejält

Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC

Till våren startar de första leveranserna av Mercedes EQE. En lyxig sedanmodell som närmast kan beskrivas som ett mindre syskon till superlyxiga Mercedes EQS.

Nu har Mercedes prestandadivision AMG satt klorna i Mercedes EQE och ökningen på prestandan är märkbar. Modellen som Mercedes presenterade i höst var bakhjulsdriven med en motor på 215 kW (288 hästkrafter).

Den modell AMG nu visar upp är fyrhjulsdriven, har en dubbel uppsättning motorer och kommer i två utföranden. I grunden sitter ett likadant 90 kWh-batteri som i originalmodellen men i den tuffaste AMG-varianten är batteriet speciellt optimerat för att leverera mer kraft till motorerna.

ModellStandard-EQE AMG EQE 43 4MATIC+AMG EQE 53 4MATIC+
Prestanda215 kW (288 hk)350 kW (476 hk)505 kW (687 hk)
0–100 km/h6 s4,2 s3,4 s
Räckvidd600 km533 km518 km

Den kraftfullare varianten EQE 53 4MATIC+ går också att få med en boostfunktion som ökar vridmomenten från 858 till 1000 Nm. Det sänker tiden på sprinten 0–100 km/h till 3,3 sekunder.

Snabbladdningen förblir oförändrad och kan klara hastigheter på upp till 170 kW. Att ladda på med 180 kilometer ska ta 15 minuter. Eller från tio till 80 procent på 32 minuter. För AC-laddning erbjuds en ombordladdare på 11 kW med möjligheten att uppgradera till 22 kW.

AMG-modellerna erbjuds också med olika körlägen, utöver boostfunktionen. Här finns ett speciellt körläge (Slippery) för halt väglag som begränsar effektuttaget till 50 procent. Drivlinan hushåller också då på energin och maximerar räckvidden.

Även de andra körlägena stryper prestandan till förmån för räckvidd. Komfortläget levererar 80-85 procent, Sport ger 90 procent och först vid Sport+ ges 100 procent av kraften. Boostläget ska lyckas plocka ut ”110 procent av kapaciteten”.

Sportiga AMG-inslag

Mercedes AMG EQE får dessutom flera sportiga inslag för att öka körprestanda och körupplevelsen. Ett ljudpaket ska ge sportiga ljudeffekter, både interiört och exteriört. Föraren kan själv välja bland ljudeffekter som ska signalera allt från en lugn tyst elbil, till sportighet eller ren motorkraft.

Bilen har också fått nya prestandabromsar från AMG och stötdämpare. Den har också flera nya visuella detaljer både interiört och exteriört som ska särskilja AMG-monstret från en standard-Mercedes.

https://www.youtube.com/watch?v=9b2WR4yHiKw

– Det kompakta formatet på EQE utgör den perfekta utgångspunkten för att förverkliga en mycket smidig och mycket känslomässig körupplevelse med våra AMG-specifika lösningar. Det gäller i synnerhet områdena drivning, chassi, bromsar och framför allt ljud, säger Jochen Hermann, teknikchef på Mercedes-AMG.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.