Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

Den amerikanska bilägarorganisationen American Automobile Associationen har testat ett gäng elbilar i sträng vinterkyla. Det är efter den extrema vintern som drabbat USA med uppåt 40 minusgrader som AAA kände det var dags att testa elbilen.

Många ägare till bland annat elbilarna Tesla Model 3 och Chevrolet Bolt rapporterade om förkortade räckvidder med upp till hälften i den stränga kylan.

Testade fem elbilar i kyla

AAA testade fem elbilar: Chevrolet Bolt, BMW i3, Nissan Leaf, Tesla Model S och Volkswagen e-Golf vid -6,6C (20F). I testet simulerade man naturliga körförhållanden genom en dynamometer, med och utan klimatanläggning. Enligt undersökningen minskade räckvidden i snitt med 41 procent.

Så kör du elbil rätt på vintern

Kylan tar hårt på batteriet i elbilar och om du på det också vrider igång kupévärmaren för fullt förbrukar du mycket energi. Knepet för bästa räckvidd under omständigheterna, och också det som AAA rekommenderar är att du alltid ska förvärma bilen och batteriet vid låga temperaturen. Kallstart är ett dåligt fenomen, även för elbilen.

Vid hög temperaturen ska du se till att alltid förkyla bilen innan du kör. Vid varmare klimat, vid 35C riskerar du att minska räckvidden i snitt med 17 procent.