Italienska Alpitronic har idag lanserat sitt nya megawatt-laddningsystem som ska leverera rekordsnabb laddning. För första gången flyttar företaget också ut kraftmodulen från laddaren till en separat enhet vilket ger en nättare produkt. Dessutom blir det möjligt att arbeta mer skalbart med den tillgängliga laddningseffekten med det nya upplägget.
Den nya produkten HYC1000 består alltså nu av en laddningsenhet och ett separat kraftskåp som kan fyllas med flera kraftmoduler på 125 kW, med en granularitet på 62,5 kW. Totalt åtta moduler kan länkas sammas för att ge en total effekt på en megawatt.

Ett kraftskåp kan drifta upp till fyra laddare, som vardera är utrustade med två laddpunkter. Effekten fördelas sedan modulärt i sjok om 62,5 kW mellan de laddade fordonen som alltså kan vara upp till åtta stycken i antal. Verkningsgraden ska ligga på 97,5 procent.
Alpitronic kommer erbjuda den nya laddaren med både CCS-kontakt för exempelvis personbilar eller lastbilar som följer den standarden. Men för att leverera hela 1 MW till en enskild laddpunkt måste laddaren beställas med en MCS-kontakt. Varje laddare kan utrustas med antingen två CCS-kontakter eller en CCS-kontakt och en MCS-kontakt.
– När vi rör oss mot en elektrifierad framtid måste laddinfrastrukturen utvecklas för att möta behoven hos olika fordonsflottor och högpresterande applikationer. Detta innovativa system erbjuder betydande fördelar när det gäller energieffektivitet, effektutnyttjande och flexibilitet, vilket gör det till en idealisk lösning för en rad olika platser för DC-snabbladdning, säger Philipp Senoner, VD för Alpitronic.
De första leveranserna ska starta i maj.
Kommentera