Det franska sportbilsmärket Alpine presenterar nu en helt ny elbil med hela 470 hästkrafter i toppmodellen. Alpine A390 med sin fastbackkaross ska förmedla körglädje med en siluett som hämtar inspiration av ikoniska A110.
Själva beskriver Alpine sin nya elbil som en ”racerbil i kostym” med en rymlig interiör med fem sittplatser. Under skalet gömmer sig tre elmotorer, en fram och två bak, i ett fyrhjulsdrivet system.
Ett avancerat Active Torque Vectoring-system styr motorerna och fördelar aktivt kraften mellan bakhjulen för att maximera grepp och smidighet. Alpine lovar en sportbil som prioriterar körupplevelsen framför ren effekt, utan att kompromissa med prestandan.

Alpine snålar inte med effekten. Toppmodellen A390 GTS levererar 345 kW (470 hk). Vridmomentet är på totalt 808 Nm med en tydlig prioritet på bakaxeln med 508 Nm. Den lite mer lugnare A390 GT levererar 295 kW (400 hk / 650 Nm).
GTS har en toppfart på 220 km/h och klarar sprinten 0 till 100 km/h på 3,9 sekunder. GT-versionen gör 0 till 100 km/h på 4,8 sekunder med en toppfart på 200 km/h.
Batteriet är på 89 kWh och väntas ge en räckvidd på mellan 520 till 555 kilometer enligt WLTP, beroende på däck och den slutliga homologeringen som Alpine fortfarande väntar på.
Med en maximal laddningseffekten på 190 kW ska det vara möjligt att ladda från 15 till 80 procent på 25 minuter. Den inbyggda ruttplaneraren med Google Maps föreslår laddstopp och förvärmer batteriet automatiskt för optimal laddning. AC-laddning på 11 kW är standard, med 22 kW som tillval. Dessutom har A390 stöd för dubbelriktad AC-laddning med båda effekterna.

Interiört möts man av vad Alpine beskriver som en sportig förarorienterad cockpit. Två skärmar på 12,3” respektive 12” ger tillgång till all information som behövs. GT-modellen kommer standard med läderklädda sportstolar som levererar både komfort och stöd. I likhet med A110 sitter körreglagen med körprogram, bromskraftsregenerering och boostfunktion på mittkonsolen.

På toppversionen GTS gör sig sportigheten ännu mer påmind med skalstolar från Sabelt med massagefunktion och kolfiberdetaljer. Dessutom flyttar knapparna för att styra bromskraftsregenereringen och boostfunktionen till ratten likt en Formel F1-bil.

A390 mäter 4615 mm i längd, 1885 mm i bredd och 1532 mm på höjden. Hjulbasen är 2708 mm. Bagaget lastar 532 liter.
Trots sin storlek och vikt (från 2 121 kg) ska A390 alltid bjuda på en smidig och exakt körkänsla. Med sin relativt korta hjulbas, breda spårvidd, låga tyngdpunkt och en viktfördelning på 49/51 är löftet en bil som är kvick i svängarna. Det hela balanseras upp av en hydraulisk fjädring och stora bromsar som lovar goda köregenskaper och mycket körglädje oavsett om det handlar om stadstrafik eller på racingbanan.
Produktionen av A390 är planerad att starta senare under 2025, med de första leveranserna till kunder under andra kvartalet 2026.
Kommentera