Allt vi vet om kommande elbilen Hyundai IONIQ 5 – räckvidd, dragkrok och solceller

Det närmar sig världspremiär för Hyundais nya elbil IONIQ 5. Under lång tid har Hyundai släppt små detaljer om elbilen. Så vad kan vi förvänta oss under premiären den 23 februari? I den har artikeln har vi sammanställt allt vi vet om elbilen Hyundai IONIQ 5.

Modellen är baserad på konceptbilen Hyundai 45. Den har i sin tur tagit inspiration från ett av företagets första bilar, Hyundai Pony. Skillnaden är dock att IONIQ 5 blir betydligt större, och placerar sig som en mellanstor crossover. IONIQ 5 mäter 4 640 mm på längden, 1 890 mm i bredd och har en höjd på 1 600 mm vilket gör den betydligt större än Hyundai Kona Electric. Pony var betydligt mindre.

IONIQ 5 bygger på koncernens nya elbilsplattform E-GMP. I fokus står snabb laddningskapacitet och rejält med räckvidd, enligt tidigare uttalandet från Hyundai.

450 till 550 kilometer räckvidd

Hyundai har redan (av misstag) avslöjat en del av de tekniska specifikationerna om bilen. Den får bland annat en motoreffekt på 230 kW (313 hästkrafter), kommer klara 0-100km/h på 5,3 sekunder. Räckvidden är 450 kilometer.

Det pekar på att IONIQ 5 kommer erbjudas med två olika batteristorlekar. Den ena batteristorleken är på 58 kWh och är kopplad till specifikationerna i det tidigare stycket. Dessutom kan en modell med ett batteri på 73 kWh och en räckvidd på upp till 550 kilometer komma.

Hyundai IONIQ 5 får också dragkrok. Till den fyrhjulsdrivna versionen uppger Hyundai redan idag en dragkapacitet på upp till 1600 kg.

Laddar snabbt

I fokus för Hyundai, och den nya plattformen står snabbladdningen. I ett tidigare pressmeddelande talar Hyundai om snabbladdning på upp till 232 kW, vilket är möjligt tack vare bilens 800 volts-system. Ett rejält lyft från nuvarande modeller som toppar vid 100 kW.

Att ladda från 10 till 80 procent kommer att ta 18 minuter. Det ska vara möjligt att toppa upp med 100 kilometer på endast 5 minuter. För hemmaladdning finns en ombordladdare på 11 kW.

En av de mer spännande innovationerna är att IONIQ 5 får solceller på taket. Några närmre detaljer kring hur effektiva de är, eller hur de kommer bidra till räckvidden är inte känt. Det har länge varit känt att Hyundai-Kia länge forskat kring solceller på bilar.

Elbilen får också ett traditionellt 220-uttag. Genom en vanlig stickkontakt kan du till exempel koppla in en laptop. Eller ett löpband(!?) som i nedan teaservideo…

Rymlig och flexibel interiör

De senaste detaljerna som Hyundai delar med sig av handlar om interiören. Med en hjulbas på tre meter finns det gott om plats till en kupé. Den beskriver Hyundai som oerhört rymlig och flexibel.

– Vi designade det här speciella rummet som en perfekt plats för att hämta energi, ett hem hemifrån, säger SangYup Lee, Senior Vice President och Head of Hyundai Global Design Center i ett pressmeddelande.

I den senaste teasern beskriver Hyundai en interiör där både säten och mittkonsol kan glida fram och tillbaka. Det ska göra det möjligt för att passagerna i framsätet kan ta sig ut ur bilen på valfri sida. Det ska också göra det enklare att till exempel ta hand om barn i baksätet. för den riktiga trötte ska det gå att fälla framsätena helt plana.

Premiär 23 februari

På tisdag den 23 februari är det alltså världspremiär. Hyundai har lyckats bra med sina elbilar hittills. De har kunnat erbjuda bra räckvidd, hög effektivitet till i sammanhanget relativt låga priser. Det är med stor nyfiken vi ser fram emot vad Hyundai kan erbjuda framöver.

Efter IONIQ 5 följer logiskt nog IONIQ 6. Den bygger på konceptet Hyundai Prophecy och beskriver en sedanmodell. Men det är en annan historia.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.