Laddningsoperatören Recharge delar nu med sig av sina insikter och erfarenheter man samlade på sig under förra året. Under 2024 laddade Recharge över 3,9 miljoner bilar i Sverige, Norge, Finland och Danmark. En ökning med nästan tio procent mot året innan.
Trots att antalet laddningar ökade så minskade förfrågningarna till företagets support med hela 41 procent. Recharge pekar bland annat på att laddarna har blivit pålitligare och att det är enklare att betala.
Dessutom har man bättrat på sin felhanteringen så att problem avhjälps mycket snabbare vilket innebär att samma fel inte upprepas. Siffrorna redovisar Recharge i sin insikts- och hållbarhetsrapporten för 2024.
– Vi är stolta över att ha förbättrat laddupplevelsen så mycket under 2024, och vi kommer att göra det ännu enklare att vara elbilsförare 2025. Särskilt införandet av kortbetalningsterminaler på alla ultrasnabbladdare och den nya Recharge-appen, som laddades ner över 300 000 gånger under 2024, bidrar till att det blir ännu enklare att ladda, säger David Lincoln Blom, kommunikations- och marknadschef på Recharge.
Under 2024 levererade Recharge nästan 92 miljoner kilowattimmar till sina kunder. Det är en ökning med 15 procent mot året innan. Framför allt ökade laddningen via företagets ultrasnabbladdare, det med 38 procent. På dessa levererade Recharge 74 miljoner kilowattimmar.
Allt fler väljer också att betala med ett vanligt betalkort vid företagets snabbladdare. Andelen ökade från 3 till 12,5 procent. Recharge förväntar sig att ökningen av kunder som betalar med kort kommer öka kraftigt under 2025.
Kommentera