Xiaomis högpresterande elbil Xiaomi SU7 har tagit den kinesiska marknaden med storm. Bland annat sålde man mer än dubbelt så många elbilar än vad Porsche sålde bilar i Kina förra året. Det är imponerande för ett helt nytt varumärke som levererade sina första bilar förra året.
Toppmodellen heter SU7 Ultra och är speciellt utrustad med extra kraft, störtbågar, skålade stolar, kraftigare däck och bromsar; och anpassad för att prestera både på allmänna vägar men framför allt vid bankörning.
Ultra-versionen har en motoreffekt på hela 1138 kW (1548 hk). 0 till 100 km/h gör den på 1,98 sekunder. Nu har den prestandan gett upphov till en konflikt mellan Xiaomi och ägarna.
Det efter att Xiaomi rullat ut en mjukvarauppdatering som begränsade motoreffekten till ”endast” 662 kW (900 hk) vid normala körförhållanden. För att låsa upp den fulla potentialen måste man genomgå ett kvalificeringstest på en racingbana – där systemet sedan bedömer om man är en tillräckligt skicklig förare för att hantera prestandan.
Dessutom la Xiaomi in en fördröjning på 60 sekunder på bilens ”launch control”-system för att man inte skulle aktivera det spontant vid ett rödljus. En talesperson för Xiaomi Auto förklarade att begränsningarna införts av säkerhetsskäl med anledning av bilens extrema prestanda. Prestandan kräver både rätt banförhållanden och en erfaren förare.
– Den fulla effekten på 1548 hästkrafter är avsedd för användning på bana med rätt däck och förberedelser. Vi vill säkerställa att ägarna kan njuta av prestandan på ett säkert sätt, sa personen.
Tvingades att backa
Men uppdateringen orsakade ramaskri hos ägarna som anser att de köpt en bil med en viss prestanda och då ska det också vara tillgängligt.
Kritiken blev så tuff att Xiaomi till slut valde att backa och rullade tillbaka uppdateringen som begränsade prestandan och erkände att man inte varit tillräckligt transparenta i sin kommunikation.
– Vi uppskattar det engagerade engagemanget från vårt community och kommer att säkerställa bättre transparens framöver, sa företagets talesperson.
Kommentera