En studie som den Schweiziska energimyndigheten tagit fram visar tydligt hur det nästan alltid lönar sig att byta ut en fungerande bensin- eller dieselbil till en elbil. Även om det fossildrivna fordonet fortfarande fungerar.
I studien går det att läsa att mer än 90 procent av dagens bensin- och dieseldrivna bilar skulle orsaka mindre utsläpp om de ersattes direkt av en likvärdig elbil. Undantaget är om bilen nästan aldrig används.
Studien påbörjades redan 2022 och blev klar redan hösten 2024. Trots det beslutade energimyndigheten att inte offentliggöra resultatet. Internt beskrev man studien som känslig, och att det fanns en oro för att rekommendationerna skulle uppfattas som elitistiska eller svårförståeliga i en tid då myndigheter får mycket kritik. Att uppmana någon att byta ut en fem år gammal bil för klimatets skull ansåg man var för kontroversiellt.
Enligt tyska tidningen Republik förvånades forskarna av beslutet. ”Vi har ingen kännedom om att studien inte publicerats”, kommenterar en av forskargrupperna som deltog till tidningen. Dessutom menar de att elbilar har blivit ännu effektivare sedan studien påbörjades 2022 vilket stärker slutsatserna ytterligare.
Först efter att Republik och forskarkollektivet WAV begärde ut studien med hänvisning till offentlighetsprincipen har resultatet blivit offentligt. Energimyndigheten tog dock avstånd från studien:
– Frågorna kring köp av elbilar har förändrats sedan konceptet utvecklades 2022, och rapporten ger inte ett tydligt svar på frågan om huruvida köp av en ny elbil samtidigt som man säljer det begagnade fossilbränslefordonet har en positiv eller negativ inverkan på klimatet, skriver myndigheten.
Nu får Energimyndigheten kritik för sitt beslut, och för sina försök att försvåra publiceringen. Elbilsorganisationen Swiss E-Mobility menar att resultat från offentligt finansierade studier måste göras tillgängliga. Studien bekräftas dessutom av tidigare forksning.
Sammanfattning av studien
Resultat visar att omkring 90 procent av fossilbilarna i Schweiz med fördel kan bytas ut mot en elbil i samma storlek och att det då bidrar till en klimatvinst. Då har man tagit hänsyn till hela livscykeln som tillverkning, användning och energimix.
För sex procent av bilarna är den befintliga bilen redan tillräckligt effektiv eller används för lite för att ett byte ska löna sig. Och för de återstående fyra procenten är klimatnyttan oklar. Bland de mycket effektiva bilarna finns en överrepresentation av gas- eller hybriddrivna fordon.
Den som kör mycket bör alltid byta till elbil. Vid en årlig körsträcka på 800 mil eller mer är bytet nästan alltid motiverat om man utgår från en livslängd på 16 år för bilen. Kör man däremot mindre än 400 till 500 mil per år lönar sig oftast inte bytet.
Studien säger också att det kan vara motiverat att ersätta även nya eller nästan nya fossilbilar om de kör långt. Dessutom poängterar man att att de som kör mycket korta sträckor istället bör överväga att inte äga någon bil alls. Istället kan man hyra en elbil vid behov.
– Att köpa en egen elbil som används sällan är inte optimalt, vare sig för klimatet eller ekonomin. Den bästa lösningen är att resa så mycket som möjligt med kollektivtrafik och hyra bil bara när det verkligen behövs, står det att läsa i studien.
Kommentera