En undersökning genomförd av Tata Consultancy Services (TCS) visar att fler än sex av tio konsumenter (64 procent) sannolikt eller mycket sannolikt kommer att överväga en elbil vid nästa bilköp. Studien är en del av en omfattande rapport och branschinsikt med fokus på framtidens mobilitet.
Undersökningen visar att det finns en del hinder att övervinna för vissa konsumenter. Den visar blanda annat att 60 procent ser fortsatt bristande laddningsinfrastruktur som en stor utmaning. Dessutom måste elbilarna ner i pris. 56 procent av konsumenterna är redo att betala upp till 450 000 kronor för en ny elbil.
Medan 74 procent av elbilstillverkarna sa att bristen på lämplig laddningsinfrastruktur är det största hindret för tillväxt på elbilsmarknaden, har 55 procent istället börjat investera i innovation för att förbättra batteritekniken.
– Elbilsbranschen befinner sig vid ett avgörande vägskäl och navigerar komplexiteten i skalning och transformation. Medan nästan två tredjedelar av konsumenterna är öppna för att välja el för sitt nästa fordon, står tillverkarna inför utmaningar som att utveckla batteriteknik, komplexa fordonsdesigner och produktionskostnader, kommenterar Anupam Singhal, från TCS.
Branschinsikter
Rapporten bygger på en undersökning genomför med 1 300 anonyma respondenter i Nordamerika, Europa och Asien-Stillahavsområdet. Respondenterna inkluderade fordonstillverkare, aktörer inom laddningsinfrastruktur, fordonsflottor samt konsumenter och profilerade förespråkare inom elbilsområdet.
Undersökningen visar på en rad insikter:
- 90 procent av elbilstillverkarna och 84 procent av förespråkare svarade att förbättringar av batteritekniken för att optimera räckvidd och laddningshastighet kommer att ha stor inverkan på design och prestanda hos elbilar.
- 74 procent av tillverkarna ansåg att laddningsinfrastruktur är det största hindret för elbilsmarknadens tillväxt.
- 72 procent av aktörerna inom laddningsinfrastruktur förväntar sig betydande sammanslagningar inom elbilsområdet drivna av ekonomisk bärkraft och skalningsutmaningar.
- 41 procent av konsumenterna svarade att en acceptabel räckvidd för en elbil på en laddning är 320 till 480 km, följt av 31 procent av respondenterna som ansåg att 480 till 640 km är ett bättre alternativ.
- 55 procent av elbilstillverkarna investerar i forskning och utveckling för att förbättra batteritekniken, medan 78 procent investerar i att minska fordonskostnaderna.
Kommentera