Den 21 augusti rullade en helt elektrisk lastbil av modell Scania 40 R ut från lastbilstillverkarens lokaler i Södertälje. Slutdestinationen var Istanbul i Turkiet 450 mil bort. Bakom ratten satt Elin Engström och Ines Kasumovic från Scania.
Syftet med resan var att på ett realistiskt sätt visa fördelarna och även utmaningarna som det innebär att köra en elektriskt lastbil genom Europa. Under resan planerade man också in kundevenemang och besök hos Scania-kollegor längs rutten.
– Förarmiljön i den elektriska lastbilen är den överlägset bästa jag upplevt, berättar Elin Engström som är regionchef inom försäljning på Scania Sverige.
Det fanns utmaningar längs rutten, så som att hitta lämpliga laddare som klarade av att ladda lastbilen. Men det fanns också klara fördelar, så som när man fastnade vid en gränsövergång i över 18 timmar men kunde njuta av luftkonditioneringen, kylskåpet, radion och innerbelysning eftersom man aldrig behövde slå av lastbilen.
Scania 40 R har ett batteri på 624 kWh och en totalvikt på 38 ton. Den totala körtiden uppgick till 108 timmar och en sträcka på 4439 kilometer. Totalt krävdes det 14 laddstopp under resan.
Hela reseskildringen redovisas i Scanias egna tidning MIL som finns att läsa digitalt via denna länken. (direktlänk)
Kommentera