När fordonsstatistiken för november summeras står det klart att antalet registrerade elbilar sjunkit något jämfört med samma period förra året. Något som branschorganisationen Mobility Sweden ser som en effekt av den slopande klimatbonusen förra året, i kombination med ett tuffare konjunkturläge.
– Branschens interna orderstatistik visar på en kraftig inbromsning av nya order under året och att elbilar är den drivlina som minskar mest. Detta är något som redan har börjat synas i registreringsstatistiken och som kommer att bli allt tydligare under nästa år. Det är starkt kopplat till att det är ett år sedan klimatbonusen togs bort samt konjunkturläget. Därför är det viktigt att regeringen i samband med vårändringsbudgeten adresserar behovet av styrmedel för privatpersoner att köpa elbilar, säger Sofia Linder, chefsekonom på Mobility Sweden.
Under november registrerades det 10 076 nya elbilar i Sverige. Det är lägre än under samma månad förra året, som fick ett jätteuppsving i och med att bonusen slopades den 8 november förra året. Bara på den enskilda dagen registrerades det förra året 1345 nya elbilar, vilket är skillnaden på månadstotalen mellan november i år och i fjol.

Andelen registrerade elbilar i november landade på 39,7% av det totala antalet nyregistrerade bilarna och följer nivåerna för året. Om vi kommer att se samma ”årsslut-boost” som vi sett de senaste tre åren återstår att se.

Topplista november 2023
Den mest vanliga nya elbilen under november blev Tesla Model Y med 1237 registreringar. Model Y innehar fortfarande positionen som den mest registrerade bilmodellen hittills i år med 15 318 registreringar.
Modell | Antal november 2023 |
---|---|
Tesla Model Y | 1237 |
Volvo XC40 Recharge | 976 |
Volkswagen ID.4 | 889 |
Skoda Enyaq iV | 733 |
Audi Q4 e-tron | 513 |
BMW i4 | 352 |
Kia Niro EV | 325 |
Kia EV9 | 322 |
Nissan Leaf | 319 |
BYD Atto 3 | 310 |
Kommentera