När nybilsregistreringen summeras för april 2023 står det klart att Volvo XC40 Recharge nu är månadens mest registrerade elbil, det tätt följt av Volkswagen ID.4 och Tesla Model Y.
Både Volkswagen och Volvo tar därmed placeringar före Tesla – som mer traditionellt ägnar sig åt kvartsruscher och mer eller mindre sopande banan med konkurrenterna i mars.
Totalt i april 2023 registrerades det 6 928 elbilar, motsvarande en andel på 33,7 procent av alla nya bilregisteringar. Det är den högsta andelen får en aprilmånad genom tiderna men något lägre än rekordmånaden mars med en andel på 40,2 procent. Registreringarna för april är dock i nivå med årets tidigare månader.

Sett till antalet elbilar (6 928) i april var det betydligt lägre än rekordmånaden mars då det registrerades 12 905 nya elbilar, men fortsatt högre än tidigare aprilmånader och de andra månaderna under året.

Tesla Model Y är trots att den blev omsprungen av Volkswagen ID.4 och Volvo XC40 i april fortsatt den mest nya vanliga bilmodellen i år, alla kategorier.
Topplista elbilar april 2023
Modell | Antal | |
---|---|---|
1 | Volvo XC40 Recharge | 695 |
2 | Volkswagen ID.4 | 661 |
3 | Tesla Model Y | 655 |
4 | Skoda Enyaq iV | 346 |
5 | Kia Niro EV | 326 |
6 | Volkswagen ID.3 | 324 |
7 | Kia EV6 | 322 |
8 | BMW i4 | 315 |
9 | Volvo C40 Recharge | 261 |
10 | Renault Megane E-tech | 235 |
Som helhet minskar dock personbilsmarknaden. Antalet nyregisterade bilar minskade med sex procent i april, enligt Mobility Swedens registreringsstatistik. Försäljningen av nya personbilar har bromsat in med mer än en halvering av orderingången under årets fyra första månader.
– Vi har de senaste månaderna sett hur företag håller igång försäljningen av elbilar och laddhybrider. Privatmarknaden är betydligt kallare på grund av konjunkturläget och avskaffandet av klimatbonusen. Samtidigt vet vi att vi på grund av de långa leveranstiderna inte kommer se effekterna av den avskaffade klimatbonusen förrän efter sommaren. Det är tydligt att nya styrmedel riktade mot privatkunder behövs för att få bättre fart på elbilsförsäljningen och öka möjligheterna att nå klimatmålen, säger Sofia Linder, chefsekonom på Mobility Sweden.
Kommentera