32 000 mil i en elbil, är inte ett problem för batteriet

Tesla har publicerat sin Impact Report för 2024 om företagets verksamhet och påverkan på både miljö, klimat och fordonsbranschen. Den visar bland annat att de Tesla-bilar som rullar världen över har minskat de totala CO2-utsläppen med 32 miljoner ton förra året, jämfört med om de hade drivits med fossila drivmedlen.

Det uppnås bland annat genom Supercharger-nätverket som till 100 procent drivs av förnyelsebar energi. En viktig faktor i elbilar är dessutom batteriet som kan ge upphov till 6 ton växthusgasutsläpp under produktionen. För att minska utsläppen är det viktigt att de håller över tid.

Därför har Tesla nu delat med sig av data på hur länga batterierna håller i de elbilarna de producerar. Tesla har samlat in data från sina volymmodeller Tesla Model 3 och Model Y.

Tydligt är att batterierna håller över tid. I många fall håller de dessutom längre än bilen. Risken att man ska behöva byta sitt batteri är mycket liten, menar Tesla.

– Vi uppskattar att en bil når slutet av sin livslängd efter cirka 32 000 mil i USA och cirka 24 000 mil i Europa. Även efter 32 000 mil har batterierna i Model 3 och Model Y i genomsnitt bara förlorat 20 % av sin kapacitet, oavsett batterikemi, skriver Tesla.

Grafen visar degradering i batteriet hos Model 3 och Model Y.

Grafen visar att den snabbaste degraderingen sker i batteriet när bilen är ny. Vid ungefär 8000 mil ligger degraderingen på omkring 85 till 90 procent. Därefter planar kurvan ut för att vid 32 000 mil ligga runt 80 procent av den ursprungliga batterikapaciteten.

– När vi designar våra batterier utvärderar vi avvägningar mellan räckvidd, energitäthet, kostnad och laddhastighet, bland annat. Vi använder battericeller som varierar beroende på region, modell och utrustningsnivå, och vi prioriterar räckvidd för att säkerställa tillräcklig laddkapacitet för en övertygande tur-och-retur-resa med stöd av våra Superchargers, skriver Tesla.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.