29 elbilar i räckvidds- och förbrukningstest – Hyundai Ioniq och Tesla Model X i topp

Pressbild: Hyundai

Tyska ADAC har nyligen testat 29 elbilar för att mäta elbilarnas förbrukning och kunna ställa enskilda modeller mot varandra på en mer rättvis skala. ADAC har dessutom räknat hur mycket energi som faktiskt krävs för att ladda ett batteri fullt och hur långt elbilarna då kommer.

Siffrorna har dessutom jämförts med de officiella WLTP-siffrorna. WLTP-siffrorna är oftast mer generösa än verkligheten, även om den är betydligt mer korrekt än tidigare NEDC-skalan som användes på äldre elbilar. ADACs tester genomförs under mer verkliga körförhållanden än vad WLTP erbjuder.

Resultaten har redovisats i två tabeller. Vinnaren som den mest effektiva elbilen är Hyundai Ioniq Electric. Därefter följer, naturligt många populära småbilar med litet batteri och låg vikt.

Förbrukning

ModellFörbrukning i ADACs test (kWh / 100 km)Förbrukning enligt tillverkare/WLTP (kWh / 100 km)
Hyundai Ioniq Electric16,313,8
VW e-up!*16,714,5
Seat Mii Electric*17,314,9
Mini Cooper SE17,616,8
BMW i3 (120 Ah)17,915,3
Kia e-Niro Spirit (64 kWh)18,115,9
Smart Forfour EQ18,415,9
Peugeot e-208 GT18,717,6
Kia e-Soul (64 kWh)18,815,7
Renault Zoe R135 Z.E. 50 (52 kWh)19,017,7
VW ID.3 Pro Performance 1st Max19,316,1
Hyundai Kona Electric (64 kWh)19,515,0
Tesla Model 3 Standard Range Plus19,514,3
Peugeot e-2008 GT20,217,8
Renault Zoe Intens (41 kWh)20,313,3 (NEDC)
DS 3 Crossback E-Tense20,518,3 (NEDC)
Tesla Model 3 Long Range AWD20,916,0
Mazda MX-3021,919,0
Nissan Leaf Acenta (40 kWh)22,120,6
Nissan Leaf e+ Tekna (62 kWh)22,718,5
VW ID.4 Pro Performance (77 kWh) Max22,817,7
Porsche Taycan 4S Performance Plus23,626,2
Tesla Model X 100D24,020,8 (NEDC)
Audi e-tron Sportback 55 quattro24,423,7
Audi e-tron 55 quattro25,823,0
Jaguar i-Pace EV400 S AWD27,622,0
Mercedes EQC 400 AMG Line27,622,6
Nissan e-NV200 Evalia (40 kWh)28,125,9
Polestar 2 Long Range Dual Motor29,219,3

Räckvidd och batterikapacitet

Räckviddsligan toppar Tesla. Utöver genomsnittligt låg förbrukning har också många av Teslas modeller ett större batteri snittet. Porsches och Audis sportmodeller tar också höga placeringar tillsammans med mer städade Kia.

ModellBatteri i kWh (enl. tillverkare)Antal kWh till fullt batteri (ADAC)Räckvidd enligt ADAC (i km)
Tesla Model X 100D100,0108,3451
Tesla Model 3 Long Range AWD75,089,5429
Porsche Taycan 4S Performance Plus93,4 (83,7 netto)95.2400
Kia e-Niro (64 kWh)64,072.3398
Audi e-tron Sportback 55 quattro95,0 (86,5 netto)96,0390
Kia e-Soul (64 kWh)64,073.9390
VW ID.4 Pro Performance (77 kWh) Max82 kWh (77 netto)88,5385
Hyundai Kona Electric (64 kWh)64,073.9379
Jaguar i-Pace EV400 S AWD90,0100,8366
Audi e-tron 55 quattro95,0 brutto (83,6 netto)94.3365
Mercedes EQC 400 AMG Line80,093,0335
Renault Zoe R135 ZE 50 (52 kWh)52,064.3335
VW ID.3 Pro Performance 1st Max62,0 (58,0 netto)64,8335
Tesla Model 3 Standard Range Plus53,060,0305
Nissan Leaf e + Tekna (62 kWh)62,068.4300
Polestar 2 Long Range Dual Motor78,0 (72,5 netto)86,0290
Peugeot e-208 GT50,0 (47,5 netto)53.1280
BMW i3 (120 Ah)42,2 brutto (37,9 netto)48,8272
DS 3 Crossback E-Tense50,0 (47,5 netto)55.4270
Hyundai Ioniq Electric38.344.1270
Peugeot e-2008 GT50,0 (47,5 netto)53.1260
Renault Zoe (41 kWh)41,049,5243
VW e-up! *32.336,7220
Seat Mii *32.337,8215
Mini Cooper SE32,6 (28,9 netto)37,6210
Nissan Leaf Acenta (40 kWh)40,044,5201
Mazda MX-3035,5 (32 netto)37,5170
Nissan e-NV 200 Evalia40,046,9167
Smart Forfour EQ17.618.9100

Stjärnmärkta elbilar (*) finns inte längre till försäljning.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.