Tyska ADAC har nyligen testat 29 elbilar för att mäta elbilarnas förbrukning och kunna ställa enskilda modeller mot varandra på en mer rättvis skala. ADAC har dessutom räknat hur mycket energi som faktiskt krävs för att ladda ett batteri fullt och hur långt elbilarna då kommer.
Siffrorna har dessutom jämförts med de officiella WLTP-siffrorna. WLTP-siffrorna är oftast mer generösa än verkligheten, även om den är betydligt mer korrekt än tidigare NEDC-skalan som användes på äldre elbilar. ADACs tester genomförs under mer verkliga körförhållanden än vad WLTP erbjuder.
Resultaten har redovisats i två tabeller. Vinnaren som den mest effektiva elbilen är Hyundai Ioniq Electric. Därefter följer, naturligt många populära småbilar med litet batteri och låg vikt.
Förbrukning
Modell | Förbrukning i ADACs test (kWh / 100 km) | Förbrukning enligt tillverkare/WLTP (kWh / 100 km) |
Hyundai Ioniq Electric | 16,3 | 13,8 |
VW e-up!* | 16,7 | 14,5 |
Seat Mii Electric* | 17,3 | 14,9 |
Mini Cooper SE | 17,6 | 16,8 |
BMW i3 (120 Ah) | 17,9 | 15,3 |
Kia e-Niro Spirit (64 kWh) | 18,1 | 15,9 |
Smart Forfour EQ | 18,4 | 15,9 |
Peugeot e-208 GT | 18,7 | 17,6 |
Kia e-Soul (64 kWh) | 18,8 | 15,7 |
Renault Zoe R135 Z.E. 50 (52 kWh) | 19,0 | 17,7 |
VW ID.3 Pro Performance 1st Max | 19,3 | 16,1 |
Hyundai Kona Electric (64 kWh) | 19,5 | 15,0 |
Tesla Model 3 Standard Range Plus | 19,5 | 14,3 |
Peugeot e-2008 GT | 20,2 | 17,8 |
Renault Zoe Intens (41 kWh) | 20,3 | 13,3 (NEDC) |
DS 3 Crossback E-Tense | 20,5 | 18,3 (NEDC) |
Tesla Model 3 Long Range AWD | 20,9 | 16,0 |
Mazda MX-30 | 21,9 | 19,0 |
Nissan Leaf Acenta (40 kWh) | 22,1 | 20,6 |
Nissan Leaf e+ Tekna (62 kWh) | 22,7 | 18,5 |
VW ID.4 Pro Performance (77 kWh) Max | 22,8 | 17,7 |
Porsche Taycan 4S Performance Plus | 23,6 | 26,2 |
Tesla Model X 100D | 24,0 | 20,8 (NEDC) |
Audi e-tron Sportback 55 quattro | 24,4 | 23,7 |
Audi e-tron 55 quattro | 25,8 | 23,0 |
Jaguar i-Pace EV400 S AWD | 27,6 | 22,0 |
Mercedes EQC 400 AMG Line | 27,6 | 22,6 |
Nissan e-NV200 Evalia (40 kWh) | 28,1 | 25,9 |
Polestar 2 Long Range Dual Motor | 29,2 | 19,3 |
Räckvidd och batterikapacitet
Räckviddsligan toppar Tesla. Utöver genomsnittligt låg förbrukning har också många av Teslas modeller ett större batteri snittet. Porsches och Audis sportmodeller tar också höga placeringar tillsammans med mer städade Kia.
Modell | Batteri i kWh (enl. tillverkare) | Antal kWh till fullt batteri (ADAC) | Räckvidd enligt ADAC (i km) |
Tesla Model X 100D | 100,0 | 108,3 | 451 |
Tesla Model 3 Long Range AWD | 75,0 | 89,5 | 429 |
Porsche Taycan 4S Performance Plus | 93,4 (83,7 netto) | 95.2 | 400 |
Kia e-Niro (64 kWh) | 64,0 | 72.3 | 398 |
Audi e-tron Sportback 55 quattro | 95,0 (86,5 netto) | 96,0 | 390 |
Kia e-Soul (64 kWh) | 64,0 | 73.9 | 390 |
VW ID.4 Pro Performance (77 kWh) Max | 82 kWh (77 netto) | 88,5 | 385 |
Hyundai Kona Electric (64 kWh) | 64,0 | 73.9 | 379 |
Jaguar i-Pace EV400 S AWD | 90,0 | 100,8 | 366 |
Audi e-tron 55 quattro | 95,0 brutto (83,6 netto) | 94.3 | 365 |
Mercedes EQC 400 AMG Line | 80,0 | 93,0 | 335 |
Renault Zoe R135 ZE 50 (52 kWh) | 52,0 | 64.3 | 335 |
VW ID.3 Pro Performance 1st Max | 62,0 (58,0 netto) | 64,8 | 335 |
Tesla Model 3 Standard Range Plus | 53,0 | 60,0 | 305 |
Nissan Leaf e + Tekna (62 kWh) | 62,0 | 68.4 | 300 |
Polestar 2 Long Range Dual Motor | 78,0 (72,5 netto) | 86,0 | 290 |
Peugeot e-208 GT | 50,0 (47,5 netto) | 53.1 | 280 |
BMW i3 (120 Ah) | 42,2 brutto (37,9 netto) | 48,8 | 272 |
DS 3 Crossback E-Tense | 50,0 (47,5 netto) | 55.4 | 270 |
Hyundai Ioniq Electric | 38.3 | 44.1 | 270 |
Peugeot e-2008 GT | 50,0 (47,5 netto) | 53.1 | 260 |
Renault Zoe (41 kWh) | 41,0 | 49,5 | 243 |
VW e-up! * | 32.3 | 36,7 | 220 |
Seat Mii * | 32.3 | 37,8 | 215 |
Mini Cooper SE | 32,6 (28,9 netto) | 37,6 | 210 |
Nissan Leaf Acenta (40 kWh) | 40,0 | 44,5 | 201 |
Mazda MX-30 | 35,5 (32 netto) | 37,5 | 170 |
Nissan e-NV 200 Evalia | 40,0 | 46,9 | 167 |
Smart Forfour EQ | 17.6 | 18.9 | 100 |
Stjärnmärkta elbilar (*) finns inte längre till försäljning.
Kommentera