25 spännande elbilar som jag ser fram emot 2025

2025 kommer att bli ett banbrytande år för elbilar. Marknaden växer med nya modeller och utbudet kommer framför allt att breddas. Det är också ett år med en ny generation elbilar, med ny teknik, snabbare laddning och effektivare drivlinor.

Här är en sammanställning på 25 elbilar som jag ser framemot att se mer av nästa år. Jag tror de kan göra ett betydande avtryck på den svenska marknaden – men också leda utvecklingen framåt.

Mercedes CLA

Mercedes har ambitioner att lansera en av marknadens mest effektiva elbilar nästa år. Genom konceptet CLA Concept har man illustrerar den framtiden. Här snackas det om 750 kilometer i räckvidd från ett ”förhållandevis litet batteri” som uppnås genom hög effektivitet.

Nyckeln till effektiviteten ligger i en god aerodynamisk form men också ny elmotor utan allt för höga systemeffekter med två växlar. Målet är en WLTP-förbrukning på 12 kWh/100 km. 800 voltsteknik ska ge snabbare snabbladdning och dessutom har bilen det senaste inom koboltfri batteriteknik.

BMW Neue Klasse X

BMW:s satsning Neue Klasse har det snackats länge om. Detta är en illustrering av framtidens 3-serie. En helt ny dedikerad elbilsplattform som ska förbättra de flesta aspekter kring vad vi kan förvänta oss i en modern elbil från BMW. Det handlar om snabbare laddning, större fokus på aerodynamik, längre räckvidder och mer unika köregenskaper.

Även om det var en sedan som BMW först presenterade som koncept så är det BMW:s andra koncept i Neue Klasse som går i produktion först – en suv under arbetsnamnet Neue Klasse X. Produktionen ska starta innan slutet av 2025 vid BMW:s fabrik i ungerska Debrecen.

Volkswagen ID. 2all

Något spännande som det talas länge om är Volkswagen ID. 2all som markerar en stor milstolpe för Volkswagen. Här snackar vi ett lågt pris (under 25 000 euro) med löftet om att ändå bli en vettig elbil. Vi snackar generösa innerutrymmen, praktiska lösningar och god räckvidd på 450 kilometer. Det som Volkswagen visat upp hittills ser faktiskt riktigt bra ut.

I konceptet har man också talat om riktigt snabb snabbladdning. 10 till 80 procent på 20 minuter gör det enkelt att också resa långt snabbt med detta lilla insteg. Produktionen ska starta under 2025 uppger Volkswagen – även om det ryktats om skakiga tidsplaner.

Tesla Roadster

Tesla har under lång tid filat på Tesla Roadster. En hyllning till företagets första elbil som startade allt. Nya Roadster ska imponera med en toppfart på 400 km/h och klara 0 till 100 km/h på 2,1 sekunder. Räckvidden ska vara uppåt 1000 kilometer.

Den visades redan 2017 men först 2025 kommer Tesla alltså nu vara redo att sätta den i produktion. Om man håller tidsplanen återstår att se – tidsplanerna har Tesla historiskt inte hållit så bra. Det blir i vilket fall en modell med hissnande prestanda och jag har väldigt nyfiken på hur man ska lyckas leva upp till löftena.

Citroën e-c3

Citroën e-c3 är väl egentligenen en bilmodell som hör till 2024 – men den har blivit försenad (på grund av mjukvaran, oväntat!) Men nu kommer kundleveranserna att dra igång i början av 2025. Den är intressant av flera anledningar.

Detta är marknadens billigaste elbil med ett pris på 299 000 kronor. Då är bilen barskrapad från utrustning som vi annars tar för givet idag. Det ska bli intressant att se hur en sådan bil kommer mottas i Sverige. Det här är en bil som fraktar oss från punkt A till punkt B – och inte så mycket mer. Är det tillräckligt?

Ferrari

El-Ferrari i en Maserati-kaross.

Ferrari har under en längre tid filat på en elbil. Utvecklingsarbetet har Ferrari lyckats hemlighålla väl. Bolagets VD Benedetto Vigna har dock bekräftat att Ferrari kommer vara redo att visa upp den nästa år. Det är helt klart kul hur en ikonisk supersportbilstillverkarna nu är redo att utmana med elektriska drivlinor.

Land Rover Range Rover

Land Rover Range Rover PHEV. Pressbild.

Brittiska Land Rover håller på att ställa om helt och hållet till eldrift. Under 2025 kommer en helt eldriven Range Rover Velar att gå i produktion enligt uppgifter från bolaget. Bilen ska också tillverkas i Storbritannien. I övrigt vet vi inte så mycket om satsningen.

Hyundai Ioniq 9

Konceptet Hyundai Seven.

Hyundai lanserar under 2025 sin stora sjusitsiga elbil IONIQ 9. En modell med ett batteri på 110,3 kWh och en WLTP-räckvidd på 620 kilometer. Modellen kommer till Europa under den senare delen av nästa. USA och Sydkorea är nämligen prioriterade marknader och dit kommer den under första halvan av året. Den stora frågan är om Hyundai ska lyckas bättre denna gången på den svenska marknaden, med det sydkoreanska ledarskapet som tagit över den svenska marknaden från danskarna.

Kia EV4 och Kia EV4 halvkombi

Från Kia kommer vi under nästa år att få se den bilen som just nu går under arbetsnamnet Concept EV4. En sedan som dessutom kommer att kompletteras av en halvkombi. Den svenska premiären kommer att ske under 2025. Kia går bra i Sverige och även dessa kan nog mottas väl.

Alpine A290

Under nästa år kommer Renault 5 till Sverige – men i kölvattnet av den kommer också något sportigare och fräsigare från prestandamärket Alpine. Alpine A290 beskrivs som en sportbil för vardagen med en total motoreffekt på 220 hästkrafter.

Renault Sverige har också bekräftat att Alpine A290 kommer till Sverige under nästa år.

Renault 5 med extra sport

Om Renault 5 eller Alpine A290 inte är tillräckligt snabba så avslöjade Renault också nyligen att Renault 5 Turbo 3E är på gång. En modern och eldriven tolkning av Renault 5 Turbo och Turbo 2. Den eldrivna sportbilen får 500 hästkrafter vilket ska ta bilen från 0 till 100 km/h på 3,5 sekunder. Produktionsmodellen får vi se 2025 och kommer antagligen kasta en skugga över Alpine.

BYD Seal 06 GT

Som en utmanare från Kina kommer BYD Seal 06 GT till Europa under 2025. Detta är en elbil som tar skepnaden av en halvkombi. BYD säger att man utvecklat den här bilen speciellt med Europa i åtanke. Märket har tidigare skördat ganska stora framgångar på den svenska marknaden, och halvkombi-formatet gillar vi ju sedan tidigare.

Den kommer erbjudas både med två- och fyrhjulsdrift och räckvidder uppåt 500 kilometer i toppmodellen. Målet är unga människor som vill ha en snabb liten GT-bil, bilen klarar 0 till 100 km/h på 4,9 sekunder.

Hyundai Inster

Sedan en lång tid tillbaka har Hyundai erbjudit som kompakta bilmodell Casper. Den har nu omarbetats rejält och kommer till Europa som elbil under namnet Hyundai Inster. Bilen har beskrivits som en ”billig elbil för massorna”.

Sydkoreanerna har ännu en gång varit sådär fiffiga, bien är fylld med en rad smarta designlösningar vilket gör den praktisk och rymlig trots sitt lilla format. Priserna har ännu inte kommunicerats men de första bilarna ska levereras till kunder i Europa under 2025.

Tesla Model Y ”Juniper”

Tesla filar på en uppdatering på världens bäst säljande bilmodell, Tesla Model Y. Det är kanske välbehövligt. Modellen har funnits på marknaden ett tag och dessutom har den mindre syskonmodellen Model 3 redan fått sig en rejäl uppdatering vilket har gjort den mycket bättre.

Nya ljussignaturer, aerodynamiska förbättringar, förbättringar till chassi, en uppdaterad och tystare interiör är väl några av de kvalificerade gissningarna som finns runt Model Y. I alla fall om vi jämfört den med uppdaterade Model 3. Men kanske kommer nya Model Y också med någon överraskning?

Tesla ”prisvärd modell”

Designer visar upp skisser för Teslas designchef Franz von Holzhausen.

Tesla arbetar också på en ”prisvärd modell”. Den benämningen använder Tesla i sin senaste kvartalsrapport. Där skriver Tesla ”nya fordon, inklusive mer prisvärda modeller, redo för produktionsstart under första halvåret 2025”.

Kryptiskt alltså men förväntningen är att Tesla i alla fall snart kanske visa upp något annat snart. Om det bygger vidare på någon befintliga modell eller om det är något nytt från grunden återstår att se. Det har ryktats om lite olika avarter baserade på Tesla Model 3 och Model Y.

Cupra Raval

2025 lanserar Cupra sin billigare elbil Raval. Den ska byggas i Spanien och är baserad på MEB Small-plattformen som sitter i VW ID.2. Det innebär runt 440 km i räckvidd och en motor på 166 kW. Det blir ett fint komplement till ID.2.

Skoda Elroq

Tjeckiska Skoda har under hösten visat upp sitt nya erbjudande till marknaden nästa år. Det genom Skoda Elroq som jag provkörde för ett par veckor sedan. Enyaq har varit populär och omtyckt, och detta är en minst lika trevlig bilmodell.

Skoda Elroq mäter nästan 4,5 meter i längd, har en rymlig interiör och levererar en räckvidd på 572 kilometer från ett batteri på 77 kWh. Med ett mindre batteri börjar basmodellen på 424 900 kronor. Leveranserna startar tidigt 2025.

Uppdaterade Skoda Enyaq

Nya Skoda Enyaq.

Under 2025 uppdateras också Skoda Enyaq. Det är framför allt för framgångarna i Europa som helhet som jag tycker det ska bli spännande att följa Enyaq framåt. Skoda gör ofta mycket mer rätt än sina kollegor i VW-koncernen så det ska bli intressant att se vad mer de kan förbättra. Med uppdateringen lovas lite längre räckvidd – och nya designdetaljer. Men i övrigt vet vi inte så mycket ännu. Ryktet säger att uppdateringen kan visas i mars 2025.

Polestar 5

Polestar filar på en fyradörrars GT-kärra som ska gå i produktion 2025. Polestar behöver kanske volym framåt, och det kommer nog inte Polestar 5 att erbjuda. Men den kommer frigöra en hel del teknik för tillverkaren som kan spilla över på andra modeller.

Under utvecklingsarbetet har man hajpat allt från överlägsen snabbladdning till en högpresterande drivlina som levererar upp till 650 kW (884 hk) och 900 Nm i motoreffekt. Rent tekniskt beskrivs detta som Polestars nästa stor kliv in om elektriferingen och övergången till en 800-voltsarkitektur.

Volvo ES90

En Volvo i testmiljö (inte EX60).

I mars 2025 är det världspremiär för Volvo ES90. Detta är märkets första eldrivna sedan och väntas bli runt fem meter lång. Kanske kommer den också som kombi?

Volvo EX60

Inte EX60.

En av de mest eftertraktade modellerna på listan är kanske Volvo EX60 som skulle motsvara en helt eldriven variant av XC60. Bilen ska byggas i Torslanda och kommer att vara baserad på en helt ny plattform kallad SPA3. Vi lär få se mer av denna under 2025. Min förhoppning är att Volvo kommer att tillverka en storsäljande elbil i Sverige, det vore kul!

Porsche 718 EV

Porsche filar på eldrivna Boxster och Cayman. De ikoniska modellerna är små och det ska bli spännande hur Porsche lyckas få in den senaste tekniken som exempelvis finns i Taycan och Macan i en sportig eldriven busbil. Höga motoreffekter, mycket snabb snabbladdning, fyrhjulsdrift och en sportig körglädje är säkra kort på bordet.

Kia EV5

Förra året lanserade Kia den nya elbilen EV5 i Kina och strax efter det lanserades den i Australien. Nu har Kia också bekräftat att EV5 faktiskt kommer till Europa. Som en krympt Kia EV9, men inte lika krympt som Kia EV3. En bra storlek och Kias framgång som märke hintar om en succé.

Skoda Epiq

Med Epiq vill Skoda pressa priserna rejält på elbilar. Epiq ska kosta från 25 000 euro och blir därmed märkets nya insteg. Den produktionsklara bilen visas upp under 2025. Här är en modell på 4,1 meter som bygger på MEB Entry och ska leverera runt 400 kilometer i räckvidd. Detta är ju Skodas version av Volkswagen ID. 2all – men mer suvig – och den karosstypen gillar ju rätt många.

Kia EV2

Kia EV3 kan få ett mindre syskon.

Även Kia har en riktigt liten elbil på gång. EV2 kommer placera sig under den nyligen lanserade Kia EV3 och avtäckningen är planerad mot slutet av 2025.

Vad tror du?

Vad ser du fram emot mest nästa år? Vilka elbilar tror du på? Har du någon favorit som jag missat? Kommentera nedan!

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.