Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

Norska Motor.no har testat hela 20 elbilar i ett av de största och mest ambitiösa räckviddstesten som någonsin gjorts. Unikt för det här testet är också att alla elbilarna startade precis samtidigt, i ett slaskigt Oslo för att sedan åka norrut mot minusgrader och snömodd. Riktigt kallt blev det dock aldrig, tempetareun visade som lägst sex minusgrader.

Alla elbilarna startade fulladdade efter en natt i ett garage, med kallt batteri och bilens klimatanläggning satt på 21 grader. Sedan körde man helt enkelt bilarna tills dess att de stannade. Flera av elbilarna fick till och med bärgas till närmsta laddstolpe, förtydligar motorsajten.

Annons

Längst faktisk räckvidd har Teslas två toppmodeller Model X och Model S. Tesla Model 3 knep fjärdeplatsen. Hyundai Kona Electric imponerade och smet emellan och knep tredjeplatsen strax före Tesla Model 3. Konan lyckades i testet uppnå 90% av sin utlovade WLTP-räckvidd.

Andra elbilar som imponerade och faktiskt också lyckades väl i det här tesetet är cityelbilarna från Volkswagen-koncernen: Skoda i det här testet lyckades Seat Mii, Skoda Citigoe-e och Volkswagen e-Up som lyckades uppnå omkring 85-90 procent av den angivna räckvidden.

Tabell: Så lång är räckvidden för elbilarna i verkligheten

Motor.no har lovat att återkomma med mer detaljer om testet framöver. Tillsvidare finns en kortfattade artikel hos Motor.no här.