Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

Räckvidden är för många en ständig fråga när man pratar om elbilar. Likaså är hur de av tillverkarna angivna siffrorna stämmer överens med verkligheten. Därför har Autobest, i ett stort test valt att undersöka detta. De kallar själv testet för det första oberoende räckviddstestet av elbilar i Europa.

Testet genomfördes i Spanien, och man valde att testa tio bilar som finns tillgängliga på den europeiska marknaden: BMW i3, Hyundai Ioniq EV, Jaguar I-Pace (prototyp), Kia Soul, Nissan Leaf, Opel Ampera-e, Renault Zoe 40, Tesla Model S 100 kWh, Tesla Model X 100 kWh och Volkswagen e-Golf.

Annons

Resultatet sammanfattade i en tabell, där man såg till riktig förbrukning och räckvidd och jämförde dessa med de officiellt angivna värdena.

Så genomförde man räckviddstestet

Alla körde samma sträcka, på 18 mil, där man varvade mellan motorvägar, landsvägar och stadskörning. Alla bilar användes i normalt läge. För att inte resultatet skulle påverkas av körstil växlande man bil var 3-4 mil – så att alla förare fick köra alla bilar.  Därefter körde man in på racingbanan Circuit de Barcelona-Catalunya och körde i 70km/h till att bilarna stannade av batteritorsk.

Om resultatet

BMW i3, Hyundai Ioniq EV och Kia Soul EV samt VW e-Gold överträffade alla sin faktiskt angivna WLTP-värde i räckviddstestet. Jaguar I-PACE** fick dock bara 65,3% och Nissan Leaf nådde bara 80%. Viktigt att notera dock är att Jaguaren är en förproduktionsbil, där både hårdvaran och mjukvaran kom från ett prototypstadie.

Övriga modeller låg strax under 100%, vilket ändå ska anses vara acceptabelt. Autobest säger också att många av bilarna hade säkert nått längre om man kört dessa i bilarnas Eco-läge.

* Uppskattade WLTP-värden, officiella värden finns bara i NEDC. (Läs mer om körcykler här)

** Jaguar I-Pace var en förproduktionsbil, vilket kan ha påverkat resultatet. Hårdvaran och mjukvaran kom från ett prototypstadie.