10 852 nya elbilar i Norge i oktober – och blott 286 fossilbilar

Geir Inge Stokke, direktör för OFV

Norge har nu summerat sin bilförsäljning för oktober. Man nådde inte riktigt samma höga elbilsrekord som i september då andelen elbilar landade på 98,3 procent, men nära inpå. I oktober var 97,4 procent av alla nya bilar en elbil.

Totalt registrerades det 10 852 nya elbilar i landet, medan de övriga drivlinorna stod för 286 stycken fördelat över bensin, diesel och hybrider. Totalt registrerades det 3,6 procent färre bilar än samma månad förra året.

– Oktober är ofta en lugnare månad, och årets siffror ligger inom vad som är normalt för årstiden. Många överväger förmodligen att påskynda bilköpen för att säkra dagens momsbefrielse, och bilindustrin rapporterar ökad aktivitet, men effekten av detta återspeglas ännu inte i registreringssiffrorna, säger direktör Geir Inge Stokke för Norska vägtrafikinformationsrådet (OFV).

Volkswagen var det bilmärket som levererade flest bilar i Norge i september. På plats två kom Tesla och tredjeplatsen kneps av BMW.

– Leveranstakten varierar mellan olika märken. Tesla som alltid levererar många bilar i samband med kvartalsbokslut hade färre bilar registrerade i oktober medan Volkswagen, Volvo och BMW har haft en stadig leverans av bilar under hela hösten. Leveranstakten påverkar naturligtvis marknadsandelarna från månad till månad, säger Stokke.

OFV poängterar att konkurresen ökar i segmentet med mellanstora bilar. Tesla Model Y innehar topplaceringen men Volvo EX40 och Volkswagen ID.7 följer tätt. Nya modeller som BYD Sealion 7 och Skoda Elroq har också klättrat snabbt påpekar OFV.

Den norska regeringen har föreslagit en sänkning av det momsfria taket på elbilar från 500 000 till 300 000 kronor från och med 2026. OFV tror att många kommer att passa på att köpa och få sin elbil levererad innan slutet på detta året. 2027 slopas sedan momsfriheten helt och hållet.

Flera bilimportörer vittnar om en höjd orderingång.

– Många vill säkra en elbil innan de nya momsreglerna träder i kraft, och det är hög aktivitet mot slutet av året. Erfarenheter från tidigare år visar att sådana förändringar ofta leder till en tydlig uppgång i registreringar under årets sista månader. Oktober kan därför ha varit ”lugnet före stormen”, säger Stokke.

Enligt OFV:s beräkningar kan slopandet av momsfria gränsen 2027 göra att en elbil som idag kostar 500 000 kronor kan bli 125 000 kronor dyrare på bara 14 månader.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Har följt utvecklingen av elbilar sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.