Nytt räckviddstest på elbilar i kyla

Foto: Auto Bild

Tyska Auto Bild har gjort ett utförligt räckviddstest på åtta stycken utvalda elbilar för att se om de lever upp till sina lovade räckvidder i kyla. Hyundai och Kia imponerar i testet. Också Volkswagen tar en topplacering, men också en bottenplacering.

I testet har man valt att inte testa Teslas bilar, som de anser spelar i ett eget segment. Märkligt är dock att man inte heller testat inhemska bilen BMW i3 eller den populära elbilen Nissan Leaf som spelar i mer snarlika klasser. Samtidigt har man plockat in familjebussen e-NV200 från Nissan.

Köldtestets förutsättningar

Den tyska tidningen har kanske inte testat under vad vi i Sverige skulle kalla riktig vinter, men testet genomfördes vid en temperatur om 5 grader och en kupétemperatur på 21 grader. Körningen gjordes på en 143km lång körsträcka, där 43 kilometer var motorväg med en hastighet på upp till 130km/h.

Resultatet gav högt och lågt

Tre modeller imponerade, det var Volkswagen e-Gold, Hyundai Ioniq Electric och Kia Soul EV som nådde längst mot vad de lovar. Om räckvidd är viktigt finns det dock bilar i testet som når betydligt längre där bland annat Opel Ampera-E (som ännu ej nått Sverige) samt Renault Zoe som kan erbjuda den längsta räckvidden bland bilarna i testet.

Renault Zoe är sedan tidigare den elbil som vunnit Allt om Elbils jämförelse i längst utlovad räckvidd per krona.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.