Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

Tidigare har vi rapporterat om ett köldtest som tyska Auto Bild gjorde av elbilar, i vad de kallar en vinter. Då testades bilarna i en temperatur om fem plusgrader, inte riktigt en svensk vinter.

I det tyska testet vid fem grader behöll de testade elbilarna från 50% till 70% av sin kapacitet. Bäst på att behålla sin kapacitet var Volkswagen e-Golf, medan Opel Ampera-E var bland de som tappade mest. Opeln var ändå den som klarade längsta körsträckan eftersom den har längst räckvidd under ”normala temperaturer” enligt NEDC-skalan. Tvåa i räckvidd bland de testade bilarna var Renault Zoe, som i kyla uppnådde 60% av sin utlovade kapacitet.

Annons

Men elbil och svensk vinter då?

Temabild: Ladda elbilen i snö.

Det tyska testet har inte riktigt varit relevant för den svenska marknaden, i Sverige har vi betydligt kyligare vintrar. Här är elbilar som kan förvärma både batteri och kupé under laddning inför avfärd ett måste för optimal kapacitet.

 

Våra grannländer Finland och Norge har testat elbilar utförligt i vinter. Enligt finska Teknologiska forskningscentralen VTT bedömer man att en elbil tappar upp till hälften av sin räckvidd under vintern. Om en elbil har en riktig räckvidd på ungefär 25 mil (red. anm: 35 mil enligt NEDC-skalan) på sommaren så har den antagligen en räckvidd på omkring 20 mil på vintern.

Stort vintertest i Norge

I Norge har man nyligen testat bilar i vinterväglag ännu utförligare. Norsk elbil-förening och Teknisk Ukeblad genomförde ett stort test med flera elbilar vid tio minusgrader. Här körde man en total sträcka på 53 mil över ett antal etapper. Det man testade var bland annat räckvidd under kyla, men också möjlighet för elbilarna att ”återhämta” sig, alltså hastigheten att ladda bilarna för att sedan kunna fortsätta färden.

Volkswagen e-Golf klarade här till exempel 16,5 mil, alltså ungefär hälften av den utlovade räckvidden. Opel Ampera-E höll här 26 mil på en laddning, vilket också är ungefär hälften av utlovade kapaciteten.

Testvinnaren, när förmåga att återhämta sig vägdes in blev Hyundai Ioniq. Hela testet finns att läsa (på norska) i sin helhet hos TU. Och Norsk elbilförenings version finns att läsa här.