Elbilen Nissan Leaf 40kWh blir inte dyrare än en fossilbil

I januari 2018 väntas de första svenska kunderna få den begränsade förstautgåvan av Nissan Leaf 2.Zero, och sedan kommer bilen som blivit en enorm succé i hemlandet Japan fortsätta rulla ut i Sverige och Europa.

Nissans ordförande i Europa, Paul Willcox har i ett uttalande sagt att Nissan i och med nya Leaf ligger minst 10 år före närmaste konkurrent. För att driva på utvecklingen ytterligare kommer Nissan att lansera 1000 laddstationer runt om i Europa.

I början av nästa år kommer Nissan också sälja en laddare som ska kunna ladda batteriet på 5,5 timmar. Idag ligger den tiden på 16 immar med ett vanligt 3kW-uttag och sex timmar med Nissans hemmaladdare. Räckvidden för nya Nissan Leaf räknas till 38 mil.

Nya Nissan Leaf kommer i fyra olika modeller och prisklasser:

  • Visia: 344 900kr
  • Acenta: 369 900kr
  • N-Connecta: 379 900kr
  • Tekna: 396 900

På samtliga priser kan man dra av 40 000kr i miljöbilspremien. När det nya bonus/malus-systemet införs höjs elbilsbonusen till 60 000kr. Nya Nissan Leaf är därmed en riktigt prisvärd bil, i nivå med dagens Renualt Zoe som når långt till en relativt låg peng men nu börjar bli något utdaterad.

Prisvärt hot mot fossbil?

Med det nya bonus/malussystemet kan Nissan Leaf, som är en elbil med en hög standard och generös räckvidd komma ner så lågt som 284 000kr. Bilen är till exempelvis 100 000 dyrare än grundvarianten av fossilversionen Volkswagen Golf, som är i ungefär samma storleksklass. Och jämfört med elbilsversionen av Golfen är den 100 000 billigare. Lägg till billigare drivmedel och lägre skatter i kalkylen så blir bilen ännu billigare.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.