Att köpa begagnad elbil – tips och råd

Nissan Leaf finns som årsmodell 2011 och framåt.

Nu börjar det finnas många elbilar som varit under en storskalig produktion under en längre tid. Och med det börjar också många elbilar att dyka upp på begagnatmarknaden.

På många sätt är det mycket tryggare att köpa en begagnad elbil än en fossildriven motsvarighet. En elbil har mindre slitagedelar och anses vara tåligare i längden. Men det finns ett par saker som du ska titta på, som är specifika för just elbilar.

Räckvidden och batteriets hälsa

Räckvidden är en viktig faktor när du köper elbilar. Kommer du att klara av att göra din vanligaste resor på ett behagligt sätt? Du kanske kan acceptera att göra ett eller två stopp på den sällan förekommande långresan. Medan du antagligen vill kunna åka friktionsfritt fram och tillbaka mellan jobbet och vardagliga bestyr utan att få räckviddsångest. När du provkör en begagnad elbil, be att få titta på färddatorn i bilen, de flesta elbilar loggar utförlig statistik över energiförbrukning i olika situationer.

Batterierna blir sämre över tid, det är ett faktum. Med tiden har det dock visat sig att batterierna är betydligt hållbara än vad som många väntat sig. Undersökningar har pekat på att räckvidden håller betydligt längre än väntat.

Andra faktorer som spelar in på räckvidden är kyla och om du kör snabbt. Likaså är det värt att notera att många äldre elbilars räckvidd från före (cirka) 2018 mäts med en körcykel som fasats ut. Tidigare gällde NEDC. Nu gäller WLTP.

Batterigarantier

Elbilar kommer med något tillverkarna kallar för batterigaranti. Batterigarantin kom dels till som en försäkring mot den osäkerhet som funnits mot batteriernas livslängd. Tillverkarna tror på sin produkt och garantierna är mångåriga. Det är inte helt ovanligt med garantier på uppåt 8-12 år, eller uppåt 16 000mil. Full tillräckligt för att täcka både andra och tredje ägaren av bilen.

Eftersom batteriet är den enskilt dyraste delen i elbilen kan det vara värt att titta på vad som gäller för just den modellen du tittat på.

Kontakter och sladdar

Laddstolpe i hemmet. Foto: Simon Hamelius/VW

Det finns flera olika typer av kontakter för laddning. När du köper en begagnad elbil, undersök också vad de olika laddstationerna i din närhet har för stöd och hur de fungerar ihop med din tilltänkta bil. Annars budgetera för en merkostnad om du ska bygga ut laddinfrastrukturen hemma eller på arbetet. Idag kan du få bidrag för ladda hemma-boxar.

Se också till att alla sladdar som behövs följer med bilen. Att köpa nya sladdar blir en extra och onödigt retlig kostnad.

Vad är värdet på en elbil?

Värdeminskningen är som på alla bilar, störst de första åren. Utvecklingen går framåt på elbilar, och nya eldrivna modeller har ofta längre räckvidd och lägre nybilspris än de begagnade elbilarna hade en gång i tiden. Det har också en påverkan på inköpspriset. Samtidigt finns det en hög efterfrågan, och fortfarande relativt låg tillgång på elbilar vilket gör att elbilen kan hålla sig uppe i pris också av den orsaken.

Andrahandsvärdet för en elbil är såldes något oklart, men andra faktorer som talar för ett högt andrahandsvärde är låga driftkostnader. Servicekostnaderna är också låga och förutom batteriet så är det i princip endast bromsar, däck och hjulupphängningar som behöver ses över.

Att köra en elbil till en kostnad om 1,5-2 kronor per mil behöver inte ses som något orimligt.

Var köper man en begagnad elbil?

Du kan antingen vända dig till en etablerad bilhandlare, det finns snart många leasingavtal som går ut och många som byter in sina begagnade elbilar mot nya elbilar. Att köpa en bil av en återförsäljare för med sig vissa garantier som du inte får när du köper en begagnad elbil av en privatperson och du får ofta förmånliga försäkringserbjudanden första året.

Alternativet är att hålla utkik på Blocket och liknande begagnatsajter för bilar, här hittar du främst bilar som säljs av privatpersoner men många handlare brukar också ibland lägga ut bilar, speciellt om de varit svårsålda. Nyligen införde Blocket en egen kategori för elbilar.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.