Allt vi vet om elbilen: Tesla Roadster

Vad vet vi om nya Tesla Roadster, ibland kallad Tesla Roadster 2 och hur jämför den sig med första versionen?

Den första versionen av Tesla Roadster byggdes mellan 2008 och 2012. Totalt sålde man 2 400 exemplar – och den finansierade sedan vidare utveckling av Teslas första storskaligt producerade elbil Model S (även om den historien var skakig – mer om det går att läsa här).

Den första Roadster byggdes på ett chassi av Lotus, och en drivlina och batterier från Tesla. Totalt hade den en räckvidd på ungefär 40 mil och en toppfart på 201km/h. Den klarade att köra 0-100 på 3,7 sekunder. Med bilen drev man utvecklingen framåt för eldrift och sprängde många spärrar.

Nya Tesla Roadster 2020

Att även nya Tesla Roadster (2020-modellen) är ett sätt att dra in mer pengar för att finansiera fortsatt utveckling av andra mer prisvärda modeller är ingen hemligheter där heller. Tesla Roadster sätter också press på utveckling då den bjuder på en hel del imponerande prestanda – där eldriften kanske egentligen inte är idag.

Till skillnad från sin föregångare är Tesla Roadster (2020) byggd på en helt egen plattform. Den är också fyrsitsig vilket är unikt för en sportbil.  Tesla beskriver bilden som världens snabbaste bil med rekordsättande acceleration, räckvidd och prestanda.

Det går nu att reservera bilen, med beräknad leverans 2020.

Grundspecifikationer för Tesla Roadster 2020 är:

  • Acceleration 0–100 km/h: 2,1 sek.
  • Acceleration 1/4 mile: 8,8 sek.
  • Topphastighet: Över 400 km/h
  • Hjulvridmoment: 10 000 Nm
  • Räckvidd: 1000 kilometer
  • Säten: 4
  • Körning: 4-hjulsdrift
  • Grundreservation: 419 000 kr
  • Reservation av Founders Series (1 000 reservationer finns tillgängliga): 2 090 000 kr

Filmer och bilder på Tesla Roadster

Se Tesla Roadster göra ”0-100” (0-60 mph) på under två sekunder:

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.